En helt ny Peugeot 407V12-motor i Audi A8

Motor2004-01-02 07:17

NY MODELL. Nu är det dags för Peugeot att även uppgradera sin mellanklassbil och sätta en sjua sist i modellbeteckningen. 307, 507 och 807 har vi ju redan. Fransmännen är ju inte blyga när det gäller design och Peugeot 407 utmärker sig onekligen genom former som bitvis påminner om Ferraris. Men stor vikt har också lagts vid utformningen av chassit för att ge bilen köregenskaper som matchar utseendet.

På motorfronten blir det möjligt att välja mellan inte mindre än fyra bensinmotorer och tre dieselmotorer i kombination med fem- eller sexväxlade manuella lådor respektive fyra- eller sexstegade Tiptronic automatlådor. Bensinmotorerna är på 1,8 liter, 2,0 liter, 2,2 liter och en vidareutvecklad 3-liters V6. Dieselmotorerna är helt nyutvecklade: två fyrcylindriga på 1,6 och 2,0 liter (samma som kommer i nya Volvo S40) samt en 2,7 liters V6, samtliga utrustade med andra generationens partikelfilter.

NY MOTOR. Nu får Audi A8 ytterligare ett motoralternativ - en sexliters W-maskin med tolv cylindrar och 450 hk. Vridmomentet anges till 580 Nm och Audi hävdar att A8 L 6,0 quattro därmed blir världens sportigaste lyxlimousine. Bilen accelererar från stillastående till 100 km/tim på 5,2 sekunder.

Med den nya toppversionen av A8 introduceras nu också Audis nya front. Den här grillen kommer att dyka upp på samtliga Audi-modeller de närmaste åren.

Nya A8 blir världens första bil där halvljuset inte har någon påverkan på bränsleförbrukningen. Detta tack vare att man använt sig av LED-enheter i stället för lampor, som nästan inte drar någon ström alls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!