*Obs! Artikeln är ett aprilskämt*
Det är, som vi kunde berätta häromdagen, många företag som vill dra nytta av Lalandias etablering i Motala. Inte bara lokala. Nu, mitt under påsken, avslöjas i ett pressmeddelande att det lilla flygbolaget Wet Air, med huvudkontor i Stockholm, planerar att anlägga en vattenflygplats i Vättern, utanför Varamon.
– Det stämmer, vi är redan långt framme med projektet och har fått mycket positiva signaler från Motala kommun, säger bolagets vd Johnny Nilsson.
– Om allt går som de ska hoppas vi att kunna börja bygga under 2019. Det ska, har vi fått veta, finnas utrymme för en sådan här verksamhet i den kommunala översiktsplanen.
Idén är att kunna erbjuda kommande besökare till Lalandia "det där lilla extra", som han uttrycker det, när de landar i Varamoviken med ett pontonflygplan. Wet Air har tre flygplan med åtta platser, två med tolv, och kan hämta upp sina resenärer runt om i landet, både i sjöar och utmed kusten.
– Vi bedriver redan i dag chartertrafik och ser satsningen i Motala som ett sätt att utveckla verksamheten. Vi vänder oss till en målgrupp som gärna betalar för en upplevelse utöver det vanliga.
Företaget har lämnat in bygglovsansökan för en brygga och en mindre pir i Varamon. Själva flygplatsbyggnaden blir av det mindre slaget.
– Det blir en mindre byggnad på cirka 140 kvadrat, mest för att våra resenärer ska ha ett väntrum när det är dags att flyga hem igen, berättar Nilsson.– Vi kommer också att ha en mindre taxfreebutik i huset, eftersom vi räknar med en del utländska resenärer. Vi tror framför allt på Danmark.
Själv menar han att flygverksamheten skulle ge ett lyft till Varamon och tror inte att den kommer att upplevas som störande. Detta trots att bullerfrågan varit aktuell i Varamon-området tidigare.
– Visst, det låter lite grand, men jag tror att de allra flesta kommer att tycka att det är ett häftigt inslag när de ligger på stranden och ser flygplanen landa och lyfta. Vi räknar inte heller med mer än ett par eller kanske tre landningar och avgångar per dag under sommarsäsongen.
Det som kanske kan väcka en del reaktioner är att det kan bli tal om landningar på natten.
– Det kommer förstås att krävas en del tillstånd, men att kunna erbjuda våra resenärer att flyga in över ett upplyst Motala i mörkret vore något alldeles extra.
Joakim Ljungqvist, vd på Tillväxt Motala, välkomnar satsningen.
– Vi är ju Östergötlands sjöstad och det här blir ju en helt unik grej. Det här kommer att förstärka vårt varumärke ytterligare och bli ett perfekt komplement till Lalandia.
Vi har utan framgång sökt kommunledningen för en kommentar.