Motalabo startar upprop mot indragen vägledning

Konsumentvägledningen har i Motala dragits in efter besparingskrav från bildningsnämnden. Även Vadstena och Ödeshög drabbas. Nu startar en Motalabo ett upprop.

Digidelcenter delar under bibliotektets renovering lokaler i "Lilla biblioteket" i Folkets Hus.

Digidelcenter delar under bibliotektets renovering lokaler i "Lilla biblioteket" i Folkets Hus.

Foto: Linus Elsinen

Motala/Vadstena/Ödeshög2019-07-18 20:00

Tidningen har tidigareuppmärksammat nedskärningen och nu har Motalabon Charlie Velano Johansson startat en namninsamling, med syfte att rädda Motalas konsumentvägledning.

Velano Johansson menar att det inte kan vara rätt att ett beslut som det här fattas på tjänstemannanivå, då det handlar om en så viktig samhällsfunktion. Han hade hellre sett att kommunpolitikerna tog ett beslut efter korrekta analyser.

– Det känns som en felaktig hantering, man har inte ens gjort någon konsekvensanalys.

Han påpekar att även Vadstena och Ödeshög är berörda, eftersom de hyr tjänsten av Motala kommun.

Mark Henriksson, (M), är bildningsnämndens ordförande i Motala kommun. Han förklarar att tjänsten som konsumentvägledare omvandlas är en konsekvens av politiska beslut fattade i bildningsnämnden. Det har gjorts en bedömning att prioritera verksamhetsområde kultur lågt, varför de drabbas av besparingskraven.

Konsumentvägledningen kommer att på ett annat sätt leva kvar i kommunen.

– Vi tar inte bort tjänsten, vi digitaliserar den, säger han.

Digidelcenter är ett projekt där Motala bibliotek får projektmedel från Internetstiftelsen i Sverige, Kulturrådet, Motala kommun och region Östergötland. Det är i grunden ett treårigt projekt som pågår 2017-2019 med syfte att öka den digitala delaktigheten i Motala. Målet är, enligt Motala kommun, att verksamheten ska fortgå efter projektets slut.

– Att googla är inte detsamma som att digitalisera en tjänst. Det är inte en godtagbar servicenivå, kommenterar Velano Johansson den digitala satsningen.

Han vädjar i namninsamlingen.

– Hjälp oss att få behålla konsumentvägledningen i Motala kommun för att vi ska kunna få fortsatt hjälp om vi som konsumenter råkar illa ut.

Fakta

Konsumentvägledning har varit en tjänst som i Motala varit kostnadsfri. Det är en tjänst där du erbjuds hjälp från en konsumentvägledare med frågor som rör exempelvis reklamationer av olika slag.

Då konsumentvägledning inte är en lagstadgad verksamhet står det kommunen fritt att själv bestämma över tjänstens existens.

För de som önskar konsumentvägledningen kan man vända sig till Hallå Konsument! en oberoende vägledning genom Konsumentverket, på www.hallakonsument.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!