Vadstenaborna mer nöjda med sina gator och vägar

Vadstenaborna är mer nöjda med standarden på gator och vägar än Motalaborna enligt en undersökning. Samtidigt har Motala ökat sin budget för gatuunderhåll kraftigt.

Många av de jobb som Filip Helge, Åsa Carlsén, Daniel Wahlström och Håkan Danielsson på gata/park gör märks tydligt och tillsammans med Mikael Lilja kostaterar de att Vadstenaborna ofta kommer med positiva kommentarer.

Många av de jobb som Filip Helge, Åsa Carlsén, Daniel Wahlström och Håkan Danielsson på gata/park gör märks tydligt och tillsammans med Mikael Lilja kostaterar de att Vadstenaborna ofta kommer med positiva kommentarer.

Foto: Lillian Andersson

Motala/Vadstena2023-02-08 20:00

I enkätundersökningen Kritik på Teknik svarar 23 procent av tillfrågade Motalabor att man är nöjd med standarden på kommunens gator och vägar. En siffra som kan jämföras med övriga 95 kommuner i undersökningen där endast sju ligger över 50 procent. 

– Det är inga höga siffror och det är väl inget nytt heller, det är ett eftersatt underhåll sedan många år som vi i den här kommunen också arbetar med, säger Anders Rönnmark, biträdande samhällsbyggnadschef.

undefined
Enligt Anders Rönnmark, biträdande samhällsbyggnadschef i Motala, tar det tid innan ett ökat gatuunderhåll syns i enkätundersökningar som Kritik på teknik.

Samtidigt har budgeten för underhåll, enligt Rönnmark, fördubblats under förra mandatperioden och fokus har legat på beläggningsarbete vilket kostat 33 miljoner sammanlagt under 2021-2022. Men det syns inte i enkäten, i alla fall inte än.

I Vadstena har 40 procent svarat att de är nöjda med standarden på gator och vägar. Mikael Lilja, mark- och exploateringschef, berättar att de gjort en del trafiksäkerhetshöjande åtgärder och i det ingår också asfaltsarbete. 

– De senaste åren har det lagts till mycket pengar till arbetet med gator och vägar, det har inte snålats och det gör också att vi har kunnat göra en hel del. Vi lägger 2,5-3 miljoner kronor årligen på underhåll och till det cirka en halv miljon på mindre reparationer, säger han och tillägger att de även sökt och fått statsbidrag för många jobb.

undefined
Många av de jobb som Filip Helge, Åsa Carlsén, Daniel Wahlström och Håkan Danielsson på gata/park gör märks tydligt och tillsammans med Mikael Lilja kostaterar de att Vadstenaborna ofta kommer med positiva kommentarer.

Mycket av arbetet i Vadstena görs på entreprenad men kommunens egen personal har också en viktig del. Vilket, enligt Lilja, ger en effektivitet genom att de kan ha flera projekt parallellt. 

– Skulle det ta stopp av någon anledning på en plats så gör de något annat i väntan på att kunna fortsätta.

Vadstenaborna har självklart åsikter om vad som görs och inte görs och det kommer in klagomål ibland. Men gata-parkpersonalen möter mest det positiva.

– I det stora hela så är det så. De tycker att vi gör mycket i stan och vi gör det bra, säger Daniel Wahlström och får medhåll av kollegorna.

undefined
Asfaltsläggning är bara en del i gatuunderhållet.

Anders Rönnmark tillägger att det just nu inte bara är behovet av underhåll som styr planeringen.

– Sett utifrån asfaltsläget nu, så är världsläget som det är och priserna har gått upp med 40-50 procent. Så just nu är det väldigt dyrt och då blir det en fråga som vi brottas med. Ska vi lägga lika mycket pengar som vi brukar och bara få hälften av ytan, eller ska vi vänta? 

Övriga asfaltsarbeten

I Motala kommun har asfaltsarbeten utförts utanför tätorten under samma period.

Vallgatan, Hällsättersleden, Norrbygatan och Skolgatan i Borensberg. 

Bågvägen i Tjällmo.

Almedalsvägen i Österstad. 

Unnarydsvägen i Godegård.

Smedsby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!