Testamente gav sjöräddarna ny båt

Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motalas nya båt på plats. Nu startar träningen för alla sjöräddare.

11,6 meter lång, fyra meter bred, sex ton tung, 350 hästkrafter och en toppfart på 34 knop. Det är Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motalas nya båt.

11,6 meter lång, fyra meter bred, sex ton tung, 350 hästkrafter och en toppfart på 34 knop. Det är Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motalas nya båt.

Foto: Andreas Ekström

Motala/Vadstena2021-06-01 06:00

Det är med stor glädje som Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motalas stationsansvarige, Johan Weber, berättar bakgrunden.

– Det var en man, Stig Kjellgren i Göteborg, som testamenterade sitt hem och segelbåt till Sjöräddningssällskapet mot att man byggde en ny båt. Han hade inte några krav på att båten skulle tillfalla en specifik station och då hade Sjöräddningssällskapet möjlighet att placera in den där den behövdes som mest.

Då Vadstena-Motala hade sällskapets äldsta båt var kanske inte beslutet så svårt.

– Vår Rescue Skeppskär hade väl passerat sitt bästa förbrukningsdatum för rätt länge sedan. Det är fortfarande en bra båt men Sjöräddningssällskapet brukar säga 25 år för en båt och vår var 35.

Byggnationen av båten, som är av så kallad Postkodlotteriklass, har följts med stor spänning från Vadstena-Motala.

– Sjöräddningssällskapet får del av överskottet från Postkodlotteriet och det var ett år som man gick in med en summa mot att det skulle tas fram en helt ny modell båtar, därav namnet, säger Johan Weber.

Båten är 11,6 meter lång, fyra meter bred och med en djupgång på 0,8 meter. Den väger sex ton och har en maxfart på 34 knop. I mars fick båten sitt namn, Stig Kjellgren, och nu är den äntligen ute på Vätterns blå vatten.

– Den är ganska låg, framför allt akteröver, så det är lätt att ta upp personer som är i vattnet och att komma nära havererade båtar. Den har den senaste tekniken, vilket gör att vi både kan navigera och kommunicera på ett bättre sätt. Driftsäkerheten ökar med en ny båt och den går lite fortare också, vilket är bra då tidsaspekten ofta är det vi har emot oss när något allvarligt hänt. Det är en fantastiskt bra räddningsbåt.

Till det är båten konstruerad med tanke på besättningens arbetsmiljö också. Den är beräknad till en besättning på två till fyra personer men kan ta fler om det behövs.
– Den är tagen i drift från och med i onsdags och nu kommer vi lägga mycket tid för att öva och träna för att alla ska känna sig trygga när de är ute, säger Johan Weber.

Samtidigt som hela gänget av sjöräddare i Vadstena-Motala ser fram emot att få jobba med sitt nya arbetsredskap så har den gamla trotjänaren, trots sin ålder, fått ett nytt uppdrag.

– Den såldes under vintern till sjöräddningssällskapet i Danmark. De har en betydligt yngre organisation än vad vi har och nu opererar Skeppskär där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!