Kommunstyrelsen är sedan tidigare medveten om att projektet blir dubbelt så dyrt än vad som först beräknades.
– Men det är för viktigt för att avstå, resonerar ordföranden Kåre Friberg (M).
Vägen anses få stor betydelse för ett hållbart pendlingsutbyte mellan orterna samt för turismen och cykelsporten.
Total beräknas sträckan kosta runt 36 miljoner. Trafikverket står för hälften, medan Vadstena och Motala kommuner delar den andra halvan.
Som förklaring till stegrande kostnader har bland annat angetts att vägen blir bäst om den breddas med en halvmeter och att det uppkommit en del komplicerade markfrågor. Trafikverket sköter upphandlingen och skulle den bli ytterligare dyrare – överstiga 20 procent av den totala nivå som gäller nu – ska parterna ta upp en ny diskussion.
Sverigedemokraternas Johnny Karlberg anmärkte under kommunstyrelsens behandling på att man beviljar en investering utan att veta vad sedan den årliga driften av gång- och cykelvägen kostar. Enligt beslutet ska den frågan istället hanteras inom kommande tekniska servicenämndens budget.