Stationen har tilldelats ett miljöräddningssläp med 200 meter oljeläns samt 50 meter absorbtionsläns. Utrustningen ska kunna användas om det skulle bli ett större utsläpp i Vättern, så att man kan begränsa läckaget.
Enligt Johan Weber, ställföreträdande stationschef på Sjöräddningen Vadstena/Motala, har personalen ännu inte gått någon praktisk utbildning i hur redskapet ska användas, på grund av coronatider. Men han anser att det ändå finns kunskap internt och att personalen redan nu skulle kunna använda utrustningen vid skarpt läge.
Vad betyder det här för er verksamhet?
– Det är ytterligare en belastning, medger han, men säger samtidigt att all hjälp som sjöräddningen kan bidra med är positiv.
Kustbevakningen är den myndighet som har räddningsledaransvar på statligt vatten, enligt Johan Weber. Det betyder att Sjöräddningen Vadstena/Motala skulle kunna larmas om det skulle ske en större läcka ute vid kusterna. Men, säger han, främst är miljöräddningssläpet en nationell resurs.
Om det skulle inträffa en incident på kommunalt vatten, kan de lokala sjöräddarna även assistera räddningstjänsten i Motala och Vadstena.
Är det vanligt med stora utsläpp i Vättern?
– Det är väldigt sällan det händer. Men små utsläpp kan man ibland se i hamnarna, säger Johan Weber.
I dagsläget finns det två miljöräddningssläp på Vättern då även Visingsö fått ett likadant släp som verksamheten i Motala.