Bara Vadstena sparbank har haft ett tiotal genomförda bedrägerier och ytterligare flera försök bland sina kunder.
– De är oerhört sofistikerade i sitt tillvägagångssätt, så det är lätt att gå på. Ofta handlar det om att man ska boka om en tid hos vårdcentralen och det är ofta bråttom och det uppstår en stressad situation. För man vill ju inte bli av med sin tid, säger Anna Elmqvist, privatmarknadschef på Vadstena Sparbrank.
– Många vågar ju inte anmäla. De tycker att det här är så penibelt, därför hör man inte av sig.
Här är Elmqvists bästa tips mot bedragarna:
Identifiera dig aldrig
– Man ska aldrig legitimera sig med varken bank-ID eller dosa när man blir uppringd. Identifiera dig aldrig på uppmaning från någon annan.
Kontrollera inloggningsrutan
– Om man mot förmodan ändå får för sig att man ska identifiera sig, så ska man alltid titta på den här inloggningsrutan som man får upp med det mobila bank-ID. Man ska se och veta vad det är man loggar in sig emot.
Behöver inte tillåtelse
– Varken bank, vårdcentral eller myndigheter behöver tillåtelse av våra kunder för att gå in och titta på konton eller journaler i våra egna system.
Ring banken först
– Ring banken först innan man ringer polisen. Om man är snabb på det så kan vi eventuellt hinna stoppa de här transaktionerna innan de går igenom. Sitter man i kö till polisen först då kan det ta tid.