Trafiken mellan Motala och Vadstena går i dag antingen direkt via väg 919 eller via Fivelstad och Fågelsta. Östgötatrafikens statistik visar dock att majoriteten av resenärerna åker hela sträckan. Resandet är stort, men Östgötatrafiken menar att det finns möjlighet att utveckla det. Därför vill man göra förändringar så att linje 612 som i dag följer väg 919 få betydligt fler turer och att linje 613 via Fågelsta läggas om så att den enbart går Motala-Fågelsta och inte vidare till Vadstena.
– Vi ser en potential att kunna konkurrera med bilen mellan Motala och Vadstena och få folk att åka kollektivt. Det är möjligt att få mer raka, snabba linjer och ett bättre turutbud med kortare körtid, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Förslaget innebär att sträckan Motala-Vadstena får halvtimmestrafik i högtrafik och bussar en gång i timmen övrig tid på vardagarna.
Hur tänker ni kring resenärerna i Fivelstad?
– De får åka in till Vadstena och därifrån ta sig vidare till Motala. Det är jättetråkigt för de som berörs, men de är väldigt få och vi måste titta på det underlaget, säger Mattias Näsström.
Norrut från Motala finns i dag två busslinjer; en till Godegård och en till Västanvik och Nydalen. Båda turerna går då via Nykyrka. Resandet på linje 628 till Godegård bedöms som godtagbart, men linjen till Västanvik och Nydalen bedöms ha så lågt resande att Östgötatrafikens förslag är att den läggs ner.
– Det är för dåligt resandeunderlag där. Vi ser ingen potential, säger Mattias Näsström.
Enligt Östgötatrafikens statistik är det framför allt skolelever som nyttjat bussen till och från Västanvik och Nydalen. De menar man att kommunen har ett ansvar för själva.
– I dag köper kommunen busskort till eleverna och så får de åka med den vanliga kollektivtrafiken, men här ser vi att kommunen bör sköta det genom skolskjuts istället, säger Mattias Näsström.
Det finns dock ett annat alternativ om kommunen vill, men det skulle kosta.
– Kommunen kan välja att göra ett tillköp. Då får de betala för det underskottet som blir när linjen är olönsam, säger Mattias Näsström.
Han tillägger dock att det är en ovanlig lösning som få kommuner använt sig av.
För boende i Godegård och Nykyrka innebär förslaget en tur mindre till respektive ort på vardagarna. För Godegårdborna innebär dock förslaget en förbättring i form av trafik även på lördagarna (två turer).
– Det har funnits önskemål och helgturer och vi ser att det finns viss potential där. Det blir inte ekonomiskt lönsamt, men det blir ett mervärde, säger Mattias Näsström.
Är det en kompensation för att det inte blivit ett tågstopp i Godegård?
– Tågstopp i Godegård är inget som vi tror på. Det finns inte med i våra planer. Det är på tok för lågt resandeunderlag där. Men nej, det här är ingen kompsensation för det. Vi ger oss inte in i den debatten, säger han.
I dagsläget är förändringarna som Östgötatrafiken föreslår enbart ett förslag. Kommunerna ska få yttra sig och därefter ska frågan slutligt avgöras i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd. Efter det blir det en upphandling och först i juni 2024 ska de nya förändringarna börja gälla.
Kommunerna har nu till slutet av februari på sig att komma in med sina synpunkter till Östgötatrafiken.