Det vill partierna med Östergötlands kollektivtrafik

Hur blir det med bussar på landsbygden? Vad görs för att utveckla tågpendlingen? Det här vill regionpartierna med kollektivtrafiken.

Framtidens tågpendling norr ut från Motala råder det delade meningar om mellan regionens partier.

Framtidens tågpendling norr ut från Motala råder det delade meningar om mellan regionens partier.

Foto: Lina Handberg

Motala/Vadstena2022-08-31 05:31

Tågstopp i Godegård

Dagens styrande partier (S, MP, C och L) är oeniga om tågstopp. S, MP och C säger nej. Svagt resandeunderlag, en dyr investering, påverkan på godstrafiken och att även andra aktörer varit negativa får MP att svara: "Ett tågstopp i Godegård är med nuvarande förutsättningar inte realistiskt." S oroas att andra resenärer väljer bort tåget om det blir för många stopp och längre restid. I dagsläget ser de inga möjligheter om inte "utvecklingen tar en annan riktning och det skapas byggklar mark för 4000 invånare i Godegård kommer arbetet med ett tågstopp att aktualiseras."

Av de styrande står bara L bakom förslaget. Det dock under förutsättning att någon annan bygger perrong och trafikerar sträckan. M är inne på samma linje. Om kommunen, Trafikverket och en tågoperatör vill ha tågstopp så ska regionen inte motsätta sig det.

SD vill undersöka resandevolymen i Godegård och har föreslagit ett tillfälligt stopp för att kunna utvärdera. De vill ha ett stopp snarast möjligt. V driver aktivt frågan om ett tågstopp som ska finnas på plats snarast möjligt. Det gör även KD.

Kollektivtrafik över länsgränsen

Motala ligger i utkanten av länet. Med bättre kollektivtrafik över gränsen skapas en större arbetsmarknadsregion. L är då positiv till sådana pendlingsmöjligheter och C vill förbättra dem. MP önskar snabb kollektivtrafik med relativt små stopp. 

M är mer konkreta. De svarar att när dubbelspåret till Hallsberg är på plats "ser vi en möjlighet att utöka tågtrafiken genom att det regionägda bolaget Mälardalstrafik även trafikerar sträckan Mjölby – Motala – Hallsberg." S specificerar att "När dubbelspåret är fullt utbyggt finns möjlighet till en avgång var trettionde minut när resandet är som störst", men då med brasklappen att det krävs en regering som satsar på tågtrafik och bygger resterade delar av sträckan. KD talar istället om pendling mellan länet och Vimmerby, samt sträckan Linköping-Jönköping.

SD vill rusta stambanorna och överväga fler hållplatser som Godegård. 

V och KD vill förändra biljettsystemen så att dessa fungerar bättre tillsammans.

Kollektivtrafik på landsbygden

Samtliga partier talar om vikten av kollektivtrafik på landsbygden, om att färre då skulle köra bil och att fler skulle flytta utanför tätorterna. Hur man löser det varierar.

KD vill göra försök med ökad turtäthet för att se om det kan locka fler resenärer. Man vill också se större samordning mellan kommunernas bostadsplanering och Östgötatrafiken.

MP vill satsa på omställningsnoder där bil och cykel kan kombineras med buss och tåg. De, liksom C, lyfter också fram närtrafiken. KD vill säkra direktpendlingen till och från Boxholm, C vill se förbättringar för Godegård, medan MP, SD och V inte kan säga vilka orter som berörs. SD och V uppger dock att de avsatt extra medel i budget för landsbygdstrafik. L talar om att neddragningarna måste stoppas och vill se omprövningar av beslut för nedlagda linjer.

M står bakom den trafikutredning som gjorts där stråket Motala – Vadstena förstärks liksom trafiken till Nykyrka och Godegård. Där är de eniga med S, som även lovar fortsatt möjlighet att pendla mellan Fågelsta och Motala även om man inte säger exakt hur. De vill inte gå in på vilka orter som kan få minskad trafik, men M är ärliga med att det är svårt att motivera trafik upp mot Nydalen. De lyfter dock närtrafiken och lösningar gymnasieelever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!