Kanalcharter lämnar Vadstena för bredare utbud i Motala

Göta Kanalcharter står inför flera förändringar. Verksamheten har flyttat till Motala och båtturerna har fått nya sträckningar. Fokus ökar också på eldrivna båtar.

Åtta av Pontus Björsners båtar har fått plats intill den nybyggda kajen.

Åtta av Pontus Björsners båtar har fått plats intill den nybyggda kajen.

Foto: Rita Furbring

Motala/Vadstena2022-06-10 16:40

Pontus Björsner från Vadstena startade företaget 2014. Från kontoret i Vadstena har han dirigerat både utländska och svenska turister som hyrt hans båtar veckovis för att utgå från Sjötorp eller Söderköping. 

Han berättar att han länge velat stationera sig i Motala. Tack vare nya hyresvärden, Serneke, har han fått tillgång till lokaler i Gamla Motalaverkstadsområdet. Där håller han nu på att iordningställa kontor, bara några meter ifrån den nyinvigda kajen. Här finns nu också reserverade platser för åtta av hans båtar, genom ett samarbete med Kanalbolaget.

– Jag vill ha närhet till båtarna och det här är både en fantastisk plats och möjlighet.

Tack vare utgångspunkten i Motala kommer Björsner kunna erbjuda tre helt nya sträckningar i sommar.

Tidigare har Pontus Björsners båtar hyrts ut veckovis. Nu kommer han även att kunna erbjuda kortare turer.
Tidigare har Pontus Björsners båtar hyrts ut veckovis. Nu kommer han även att kunna erbjuda kortare turer.

Den blå rutten kommer att gå mellan Motala och Söderköping, den gröna från Motala till Berg, via Kinda kanal till Hovetorp. Den röda, och mest krävande, enligt Björsner, från Motala till Sjötorp över Vättern.

Tack vare att verksamheten flyttat till orten räknar han också med att kunna hyra ut båtar kortare perioder, inte bara hela veckor.

Sedan 2019 jobbar han aktivt med att miljöanpassa sin verksamhet. Då byggde han också sin första eldrivna båt. Sedan dess har det blivit ytterligare två. Dessa har successivt börjat användas i verksamheten och i år är samtliga tre i bruk.

– Det finns ett jättestort intresse för detta och för mig är det självklart att tänka på miljön. Det är på sikt inte hållbart med bensin och diesel för fritidsbåtar.

Samtidigt säger han att utbudet av större eldrivna båtar, som klarar av att köra längre sträckor, är väldigt litet i Sverige, något han blev varse under byggprocessen.

– Det har varit svårt att få tag på information. 

Åtta av Pontus Björsners båtar har fått plats intill den nybyggda kajen.
Åtta av Pontus Björsners båtar har fått plats intill den nybyggda kajen.

Målet är att successivt miljöanpassa hela flottan, med nio båtar, men det är en investering som är kännbar, medger Björsner.

– Det är en väldigt stor kostnad att bygga elbåtar, men det ger mig mycket i marknadsföring och över tid kan det bli lönsamt.

Något som han ser behov av i framtiden, med en mer miljömedveten utveckling, är laddstationer för eldrivna fritidsbåtar.

– Det behövs laddplatser längs hela Vättern och kanalen.

För att kunna serva sina egna kunder i sommar innebär samarbetet med Kanalbolaget även att de kommer se till så att det finns tillgång till reserverade trefas-uttag i gästhamnarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!