Varje dag körs 1 500 ton asfalt ut av tio lastbilar från NCC:s asfaltsfabrik vid bergtäkten Bleckenstad i Mjölby. Varje lastbilsflak rymmer 30 ton vilket innebär många transporter.
- Det är fullt tryck just nu, säger Steve Tingström, ansvarig på NCC Roads för asfalteringen av riksväg 50.
Lägre temperatur
NCC har tagit fram en miljövänligare asfalt som döpts till NCC Green Asphalt. Tidigare har höga temperaturer varit en förutsättning för att få en tillräckligt stark beläggning på hårt trafikerade vägar.
Den traditionella asfaltsproduktionen är både energikrävande och dyr. Men genom en utveckling av metoderna för tillverkning och blandning kan asfalt nu tillverkas vid en lägre temperatur men ändå behålla samma kvalitet.
- När tillverkningstemperaturen sänks med 30 grader, till 120 grader, går det inte åt lika mycket eldningsolja. Det gör att koldioxidutsläppen minskar med upp till 30 procent. Vi har använt och testat den här asfalten under två, tre år och tror 100 procent på den, säger Steve Tingström.
Ingen rök
Den miljövänligare asfalten ryker heller inte.
- Så det finns även arbetsmiljömässiga fördelar eftersom gubbarna slipper den svarta stinkande röken.
I den gröna asfalten ingår också 30 procent återvunnen asfalt. Asfalt som grävts upp finfördelas och används i nyproduktion.
På 2+1 vägen mellan Skänninge i Mjölby kommun och Fors i Motala har NCC valt att ersätta ett asfaltslager i den vänstra filen, omkörningsfilen, med makadam indränkt i tjära. En gammal metod som nu återupptagits.
- Eftersom det är betydligt billigare och håller lika länge gör vi så här i omkörningsfilen som utsätts för mindre trafik.
Inga bilar
Att asfaltera en helt ny väg innebär en större säkerhet för personalen, runt 25 personer totalt utmed sträckan.
- Vi har inga trafikanter att ta hänsyn och slipper stänga av vägpartier och styra om trafiken. Asfaltering med trafik intill är ett farligt moment så nyproduktion är skönt på det sättet, anser Steve Tingström.