Färre transporter med ny teknik

När NCC bygger riksväg 50 mellan Motala och Skänninge används en metod som är ny i Sverige. Cement i vägen innebär både bättre ekonomi och mindre miljöpåverkan.

På den nya vägsträckningen mellan Södra Freberga och Fågelsta pågår arbetet nu med att lägga ut grus. Nästa steg är asfaltering.

På den nya vägsträckningen mellan Södra Freberga och Fågelsta pågår arbetet nu med att lägga ut grus. Nästa steg är asfaltering.

Foto: Mia Karlsvärd

MOTALA/SKÄNNINGE2012-09-03 16:27

30 lastbilar med släp fraktar just nu krossprodukter från bergtäkterna Kolmetorp i Motala och Bleckenstad i Mjölby till vägbygget mellan Skänninge norra och trafikplats Fors i Motala.

Hade det inte varit för den nya metoden terasstabilisering hade transporterna varit ännu fler.

- Vi stabiliserar nio kilometer väg genom att blanda in cement i 40 centimeter av det översta jordlagret, vilket gör att vi slipper lägga på så mycket krossmaterial. Nu räcker det med 30 centimeter krossat berg istället för en meter, förklarar Christer Jansson, platschef på NCC.

- Eftersom det inte finns något berg utmed detta vägbygge har vi inte tillgång till eget krossmaterial utan allt måste köpas in. Det är en av anledningarna till att man valt att ersätta stora delar av det krossade materialet med att stabilisera jorden, fortsätter han.

Läs mer i tisdagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!