Ett tågstopp i Godegård är något som bygden kämpat vilt för i flera år, utan resultat. Men nu har ett förslag på hur situationen skulle kunna lösas inkommit. Östgötapendeln, som idag går mellan Motala och Norrköping med mellanliggande stationer har vid dags dato en ställtid på drygt 30 minuter efter varje avslutad färd i Motala. Vilket innebär att under den tiden som tåget står och väntar i Motala, skulle den hinna med att åka till Godegård tur och retur utan att påverka övrig trafik. Det hävdar den förre detta lokföraren Kurt Blomqvist som ritat en grafisk tidtabell för att visa hur det hela skulle fungera.
– Det skulle bli som en förlängning av Östgötatrafikens redan befintliga linjetrafik. Den enda skillnaden är att tåget går några mil extra och att den inte står still i en halvtimme, säger han.
– De flesta jag pratat med tycker att det här är ett bra förslag. Sedan ska ju förstås alla omständigheter runt omkring fungera, men om intresset finns är en lösning gångbar.
Bygderådet i Godegård, som varit den starkast drivande kraften för ett tågstopp, välkomnar förslaget.
– Det blir ju ingen extrakostnad förutom själva banavgiften, så idén låter alldeles utmärkt, säger Johan Nopp, vice ordförande i bygderådet.
En tanke är att tågen skulle kunna gå 2-3 gånger på morgonen, och 2-3 gånger på kvällen till och från Godegård, menar Kurt Blomqvist.
– Det finns möjligheter, bara man vill, säger han.