Området, utmed den smala Bispgatan, kan varma sommardagar vara kaosartat med otillåten parkering på ena sidan av gatan och i grönområden. Framkomligheten för räddningsfordon har varit omvittnat dålig.
– Med det här vill vi sprida ut parkerandet över Varamon och undvika mer kaos, säger Motala kommuns mark- och exploateringschef Hanna Hammarlund.
Parkeringen vid Rödbäcken består idag av 20 platser på en grusad yta. Utökningen med ett 100-tal ska ske inom en träddunge alldeles intill. Lövträdsvegetationen ska bilda en yttre ram, men även en lägre skyddsvall mot fastigheter i söder ska anläggas. P-platserna ska avgränsas med räcken för att minska risken för buskörning. Också den tillkommande ytan ska grusas.
Byggstarten är beräknad till 1 juli och kostnaden väntas överstiga en halv miljon kronor, enligt bygglovsansökan.
Ett tillskott på cirka 100 platser nu, ja. Samtidigt innebär Lalandia-projektet, om det blir verklighet inom några år, att Folkets parks, Lindgårdens och Vildmarksvägens parkeringar byggs bort. Totalt handlar det om 500 platser.
– Men de kompenseras av 600 nya platser i direkt anslutning till Lalandias huvudanläggning i Furulid. Lalandia och vi är överens om att de ska vara tillgängliga för alla Varamobesökare. Och Lalandia är medvetet om att de kanske inte drar lika många besökare de dagar som det är bra strandväder, säger Hanna Hammarlund.
Utöver det här – planeras fler p-möjligheter i Varamon?– Inte för stunden. Vi avvaktar nu vad som händer med de överklagade detaljplanerna för Lalandia.