– Vi har haft en lång diskussion om det här. Visst, vi behöver fler bostäder. Men det är samtidigt vår uppgift att ha synpunkter i parkerings- och trafikfrågor. Hur det sedan påverkar planarbetet återstår att se. Vårt yttrande får vägas mot andra, säger avgående ordföranden Agneta Niklasson (MP).
Tekniska nämnden instämmer i sin förvaltnings yttrande över detaljplaneförslaget. Där påpekas att de planerade två huskropparna – den ena 15 våningar hög – utmed Skolgatan och Kungsgatan skulle halvera antalet p-platser på den så kallade postparkeringen till drygt 30.
Det skulle leda till sämre trafiksäkerhet och mer söktrafik till parkeringar innanför centrumringen. Något som också är i strid med Motala kommuns vision om ett mer bilfritt centrum.
Tekniska nämnden påminner samtidigt om att gällande plan för Buntmakaren, antagen 2002, tvärtom medger ett P-hus med 190 platser ...
Sedan tidigare utreder kommunen parkerinsgssituationen i centrum vilket ska mynna ut i en särskild plan. Den vill nämnden först ha på plats innan man tar ställning till större centrala bostadsprojekt.
– Lalandia beräknas dra trafik även till centrum och det finns ett allt större intresse bland företag att etablera sig i Motala. Det ska också vägas in, säger Agneta Niklasson.
Hon välkomnar att både trafikfrågor och byggplaner i fortsättningen ska hanteras av den nya samhällsbyggnadsnämnden:
– Där kommer man att se helheten direkt.