Region Östergötland arbetar nu med en ny länstransportsplan för 2018-2029. I processen ingår att kommunerna ska få lämna sina önskemål på vad de tycker ska prioriteras när det gäller väg-, järnvägs- och cykelvägsprojekt. Och Motalas önskelista är lång.
– Det handlar framför allt om flera cykelprojekt. Vi vill se en cykelväg mellan Motala och Vadstena liksom upp till Nykyrka. I Borensberg vill vi också se cykelbroar och sedan önskar vi att när man byggt den nya riksväg 34 så ska det göras cykelvägsåtgärder på den nuvarande, säger kommunalråd Camilla Egberth (S).
Klockrike-Linköping
Väg 1050 mellan Klockrike och Linköping hoppas man också kan få pengar till en upprustning liksom en rondell vid Slingerbulten och Metallvägen.
– Och så önskar vi åtgärder vid Smedsby på riksväg 50 liksom Södra länken mellan riksväg 50 och E-luxområdet. Det gäller att passa på att önska för man vet aldrig hur det prioriteras, säger Camilla Egberth.
Projekt i Mjölby
Ett projekt som hon gärna skulle se kom till stånd ligger dock inte i Motala kommun. Det handlar om ett triangelspår i Mjölby som skulle innebära att alla pendeltåg som ska till Linköping inte behöver köra in på Mjölby station.
– Där har vi inte med oss Mjölby, men vi tycker att det här skulle innebära fördelar för boende i Skänninge så att de borde se till dem också. Och för de Motalabor som pendlar till Linköping vore ju det här en bra lösning, säger Camilla Egberth.