Hur är er bild av händelsen?
– Jag har inte möjlighet att ge svar utifrån ett enskilt patientärende.
Den anhörige funderar över om det rör sig om personalbrist. Vad är er kommentar på det?
– Generellt har vi bemanning på våra vårdavdelningar men ibland uppstår situationer som är mer personalkrävande och då kan det uppstå situationer när vi behöver förstärka med mer personal.
Hur ska man göra om man har synpunkter på vården på avdelningen?
– Om patient eller anhöriga har synpunkter på vården kan detta tas upp med vårdenhetschefen och enhetsansvarig läkare. Det går även bra att vända sig till patientnämnden som oberoende kan hjälpa till att se över synpunkter.
Hur hanterar ni synpunkter från anhöriga?
– Vi tar tacksamt emot synpunkter och använder dessa för att förbättra vår verksamhet.
På frågan om hur hon ser på att den anhörige upplever skillnader i vården efter klagomålen svarar Franzén att alla behandlas lika.
Enligt den anhörige är det stor skillnad på vården som pappan fick på US i Linköping och vården i Motala. Kan det finnas skillnad? Vad kan det i så fall bero på?
– Vården kan skilja sig mellan olika avdelningar och även mellan sjukhusen av olika anledningar. Det kan bero på avdelningens inriktning och uppdrag.
Men i det här fallet är det samma typ av avdelning och patienter. Hur kommer det sig då att det, vad vi förstår, är så stora skillnader när det gäller rutiner och omvårdnad?
– Vi har bra rutiner gällande omvårdnad.