"Det är många som kramas på jobbet"

Per Markström grundade sitt företag 1999, hemma i Arjeplog. Nu har Svenska Bussglas 60 anställda med huvudkontor i Motala och räknar med att tredubbla omsättningen inom fem år.

Per Markström, vd för Svenska Bussglas

Per Markström, vd för Svenska Bussglas

Foto: Peter Calén

Motala2022-09-30 10:33

– Vi är på väg in i flera nordiska länder och har stora ordrar på gång, säger han.

Svenska Bussglas ligger utmed riksväg 50, i Norrsten, och det finns en enkel förklaring till att huvudkontoret hamnade just där.

– Gratis marknadsföring. Det är många kunder som åker förbi här ute på vägen, säger han och blickar ut genom fönstret.

Idag finns bolaget på sju platser i Sverige, förutom Motala också i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlstad, Örebro, Emmaboda och Sundsvall. 

– Örebro är nyöppnat och i dagarna öppnar vi dessutom vårt första kontor i Norge, i Oslo.

Bolaget har 60 anställda och en omsättning på cirka 110 miljoner. På frågan var bolaget är om fem år svarar Per Markström blixtsnabbt.

– Då har vi tredubblat den. Vi växer snabbt och det finns bra marknader som vi är på väg in i, bland annat i Danmark. Efter det ska vi jobba oss in i Finland. Därför är jag övertygad om att vi kommer lyckas.

Historien om företaget började 1999, i Pers hemstad Arjeplog.

– En kompis till mig hade bussbolag och när de skulle byta rutor på hans bussar fick jag en tretimmarskurs av företagaren som utförde det. Sen tog jag över det området, han ville inte vara i Norrland för det var så långa avstånd. På den vägen startade det.

Per berättar att han direkt insåg det stora behovet och den lediga marknaden, framförallt i lite större städer norrut, som Umeå, Sundvall och Borlänge.

– Jag for runt och bytte rutor på nätterna i tio dagar, var hemma några dagar och stack iväg igen. Efter det fick jag ett stort kontrakt med Stockholms Lokaltrafik 2004.

Det blev starten på det stora expansionen, när han gick från egenföretagare till att anställa personal och hitta nya leverantörer. Kontor öppnades i Malmö, Göteborg, i Karlstad och i samma veva tog familjen beslutet att flytta till Motala.

Först hade företaget kontor på Dynamovägen men beslutade sig under 2018 för att bygga en egen fastighet där man håller till idag. I samma veva sålde han också sitt företag, men sitter kvar som VD. 

Man skulle kunna tro att företaget, med namnet Svenska Bussglas, är helt nischade på just bussar. Men så är det inte.

– Vi byter även rutor till lastbilar, husbilar, anläggningsmaskiner, tåg och spårvagnar. Just i år har lastbilar växt väldigt mycket, det är en stor marknad, och när det gäller tåg är mycket på gång.

Vad är den stora utmaningen för företaget framåt?

– Just nu är det att anpassa sig efter inflationen och den lågkonjunktur som vi är på väg in i med högre priser på allting vi behöver. Energi- och drivmedelspriserna har ökat markant för oss då våra montörer reser mycket och vi på flera ställen äger våra egna fastigheter. 

– Sen är vi ständigt på jakt efter personal, anställda som vi själva får utbilda i yrket då det inte finns någon utbildning att gå för att lära sig det här. Men är man bara hyfsat händig, har bra arbetsmoral och gillar att röra sig ute bland våra kunder är det här ett toppenjobb.

Samtidigt säger Per Markström att personalrekryteringen haft problem på ett område, kvinnorna.

– Våra montörer är uteslutande män, tyvärr. Vi har haft några kvinnor inne, men det är svårt att behålla dem. En blandad personalgrupp är alltid det bästa och vi strävar efter att komma dit. 

Vad är det bästa med jobbet skulle du säga?

– Gemenskapen. Det är många som kramas på jobbet.

Svenska Bussglas

Antal anställda: 60

Omsättning: 110 miljoner

VD: Per Markström

Bransch: Utför montage och byten av vindrutor, bakrutor, sidorutor, förarfönster, ventilationsfönster, dekorrutor, destinationsrutor och dörrar för bussar, lastbilar, husbilar, anläggningsmaskiner, tåg och spårvagnar. 

Kontor: Huvudkontoret i Motala, filialer i Sundsvall, Stockholm, Göteborg, Malmö, Emmaboda, Örebro och Karlstad. Snart öppnas ett nytt kontor i Oslo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!