Syftet med enkäten var att se vilken effekt de annonser som näringsidkarna valde att lägga ut på Centrumföreningens hemsida och Motala.se hade.
– Vi arbetade inte på uppdrag av Vätternrundan, säger Åsa William, affärsutvecklare på Tillväxt Motala.
Hon medger att svarsfrekvensen var låg och att resultaten måste studeras utifrån vilken bransch var och en är verksam inom.
– Här finns det mesta inom handeln och restaurangnäringen i centrum och de flesta påverkas på olika sätt under tiden som Vätternrundan pågår.
På frågan om Vätternrundan genererade någon ökad omsättning svarade drygt 52 procent (tio) nej och 47 procent (nio) ja.
Gunilla Brynell-Johansson, Vätternrundans vd, kommenterar det specifika resultatet med att cykelveckan sannolikt påverkar en sporthandlares omsättning i positiv riktning, men att en cyklist kanske inte besöker en guldsmedsbutik eller optiker under sitt besök i Motala.
Av de som svarade ja på frågan om ökad omsättning förklarade drygt 22 procent (två) att ökningen var över 30 procent.
Åsa William uppger att Tillväxt Motala har för avsikt att genomföra liknande undersökningar vid andra arrangemang och att syftet är att skapa sig en bild av hur näringslivet påverkas genom de annonskampanjer som genomförs i olika medier.
Av de 19 som deltog i enkäten ansåg drygt 47 procent att den fortsatta annonseringen skulle ske i dagspressen.
73 procent lyfte fram webben som den framtida annonsplatsen.