I höstas gick cykel-arrangören ut med en intresseförfrågan till Motalakrögarna om ett samarbete inför sommarens evenemang. Enligt Jessica Nilsson, sponsringsansvarig på Vätternrundan, visade några näringsidkare intresse. Alla nådde dock inte hela vägen fram, utifrån den kravspecifikation som arrangören ställer.
– Men viljan finns, konstaterar hon.
Enligt Nilsson handlar det om att utgå från målgruppen, en internationell publik. Vad de efterfrågar och deras möjligheter att få uppleva svensk kultur.
– 25 procent av besökarna är från utlandet, konstaterar företagets vd Oskar Sundblad och menar att det då måste handla om att försöka lyfta fram det typiskt svenska.
Det är här krögaren Maciej Amanowski med personal kommer in i bilden med sitt konceptförslag.
– Det var väldigt underbyggt, för att passa både cyklister, lokalbor och tillresta, säger Jessica.
Rent konkret handlar det om att man kommer att sätta upp ett stort mattält på Stora torget under Vätternrundan, torsdag till lördag.
– Det blir åkattraktioner för barnen på torget, knallar, liveband och meny som står ut med tema svensk sommar, säger Maciej.
Men att planera för hur många gäster som kommer att besöka stadskärnan under den aktuella perioden är svårt, medger krögaren.
Vad är det värsta som kan hända?
– Att maten tar slut. Man vet inte om man ska planera för 1 000 eller 10 000 portioner. Det är också ganska tajt med tid och man vet inte resultatet. Men det finns en risk med alla typer av arrangemang.
Samtidigt är han inte orolig inför satsningen, som kommer kräva ett 30-tal personal på torget under den aktuella helgen.
Oskar Sundblad har tidigare uttryckt ett önskemål om att öka kommersen i centrum i samband med cykelhelgerna.
– Vi jobbar för att lokala näringsidkare tar steget utanför den egna dörren, att vi krokar arm som stad.
Hur är inställningen bland näringsidkarna inför cykeleventen?
– Många tycker att det är jättepositivt, en fantastisk möjlighet och årets händelse. Andra upplever det som jättejobbigt med avstängda parkeringar, fortsätter Jessica.
Här finns fortfarande en del att jobba på, menar båda. Men målet är att kunna utveckla olika samarbeten där det ska handla om att komplettera varandra – inte konkurrera.
– Det här är ett steg i rätt riktning, säger Oskar Sundblad.