Klockan 19 på onsdagskvällen släppte Vätternrundan 16 000 platser till cykelloppet 2016.
De gick åt i ett nafs.
– Fantastiskt kul att så många vill delta. Det visar att det finns ett drag att motionera och röra på sig, säger Ulrika Smith Svenstedt, marknadschef på Vätternrundan.
Sedan tidigare tillämpas föranmälan till släppet av startplatser. Nytt för i år är det så kallade lojalitetsprogrammet, som premierar de trogna cyklisterna.
– Lojalitetsprogrammet innebär att den som har cyklat tre av de sex senaste loppen är garanterad en plats. De måste visserligen föranmäla sig men behöver inte hänga på låset.
Samtliga startplatser var slut på ett par minuter, uppger Ulrika Smith Svenstedt.
– Vi är jättenöjda. Tack vare att vi utvecklat tekniken och införandet av vårt lojalitetsprogram har allt gått väldigt smidigt.
Inom 24 timmar får den som anmält sig veta om det blev någon plats eller inte.
– Då har man fem dagar på sig att betala. Den som blir utan plats hamnar på kölistan.
– Vi vill att så många som möjligt får chansen att cykla, säger Ulrika Smith Svenstedt.