I Facebook-gruppen ”Hjälp! Jag ska cykla Vättern!” kom det efter loppet upp ett inlägg gällande snabbklungor som ”hetsar konstant” vid omkörningar genom att de bland annat ”skriker HÅLL TILL HÖGER”.
”Håll käften och håll lite mer till vänster istället, Vätternrundan är inte er egna egotripp”, uppmanar trådskaparen.
Inlägget har fått mycket uppmärksamhet med över 150 kommentarer från varierande perspektiv.
En del snabba cyklister understryker att klungorna ropar av säkerhetsskäl och att ropen endast är till för att förvarna de cyklister som snart körs om. Andra tycker att det viktiga är att alla ska få köra i den fart de vill utan att det är ”ego”.
Som svar till dessa kommentarer kommer flera exempel på klungor som prejat äldre cyklister mot dikeskanten och ”svansar” till klungorna som svänger in för tidigt därför att de följer de främre cyklisterna. I sin tur möts detta av exempel där omkörning skett av redan omkörande klungor, vilket krävt att den inre klungan behövt hålla sig nära cyklisterna de kör om.
Eloge ges till de ”seriösa” klungor som ”gör rätt”, och några hade endast bra upplevelser av klungorna. Men majoriteten av kommentarsfältet instämmer med huvudinlägget. Antingen genom korta ”håller med” eller med egna reflektioner.
”Detta är inte topp-cyklisternas privata lekstuga”, skriver en person som tycker att det är viktigt att Vätternrundan är just ett motionslopp.
För att undkomma problemen föreslås såväl "ömsesidig respekt" som justering av snabbgruppernas starttider, exempelvis en tävlingsdag på söndagen.
Vi frågade Oskar Sundblad, VD för Vätternrundan, hur Vätternrundan ser på diskussioner gällande de snabba grupperna.
– Vätternrundan är till för alla och gällande trafikregler gäller. Alla ska känna sig välkomna. I min värld hoppas jag att alla visar varandra respekt och tänker på säkerheten först. De allra flesta som cyklar Vätternrundan och något mer lopp tycker att Vätternrundan är ett av de mest välarrangerade loppen med mest säkerhetstänk, säger Oskar Sundblad.
De snabba sub-grupper som startar på lördagen samlas för informationsmöte med Vätternrundan under fredagen och skriver då på en uppförandekod. Samtidigt är det svårt att helt skilja ut "snabba" från "långsamma" då spridningen är så stor som mellan sju och tjugoåtta timmar.
– Det skiljer Vätternrundan från många andra lopp, att det är ett motionslopp där olika typer av cyklister möts på samma arena, menar Oskar Sundblad.
Vätternrundan är nöjda med sub-gruppernas tider på lördagen.
– De får hyfsat fri lejd utan att känna att de går i mål mitt i natten. Hade vi kunnat ha helt avstängda vägar hade det varit en annan fråga, men så ser inte lagstiftningen ut. De kan inte starta på söndagen för då skulle vi behöva stänga av vägarna mer, förklarar Oskar Sundblad.
I ett annat av klassikerloppen, Vasaloppet, avgör tidigare tider när och var en deltagare startar. Därav är de snabbaste deltagarna längst fram och antalet omkörningar kan minimeras. Skulle det vara ett alternativ att införa ett liknande system för Vätternrundan?
– Det kan vara en lösning men det skulle få andra konsekvenser som inte går att överblicka, svarar Oskar Sundblad.
Bland annat skulle det innebära att de som behöver längst tid på sig också startar sist och inte hinner om inte sluttiden anpassas.