Uppdraget: Rädda 131 år gammal båt "Maskin är original"

Ute i Drömmarnas kaj i Göteborg har 1800-talsbåten Strand legat och förfallit i över 18 år. Det sätter nu eldsjälar från Motala och Vadstena stopp för.

För närvarande ligger ångbogseraren Strand i Göteborg.

För närvarande ligger ångbogseraren Strand i Göteborg.

Foto: Ola Almqvist

Motala2021-03-28 10:00

Tomas Bergman är en av initiativtagarna till den ideella föreningen ”Ångbogseraren Strand”, som vill rädda båten, få tillbaka den till Motala och återigen få den i fint skick. Från 1956 fram till 1975 låg båten i Motala hamn, då stod Tomas farfar som ägare. På 70-talet såldes båten vidare till andra entusiaster, och flyttades till Göteborg. 

– De var två stycken som började att restaurera den. Sen gick den ena bort, det var han som var den drivande. Efter det låg båten och sjangserade i 18-19 år, berättar Tomas.  

Men, förfallet har inte gått för långt, stommen och mycket annat är ännu i gott skick. Föreningen har köpt båten och jobbar nu med att få den i drift. 

Målet är att den, med egen motor, ska ta sig tillbaka till Motala via Göta Kanal. Förhoppningsvis under sensommaren. Då är det mindre trafik på kanalen, vilket kan vara bra ifall det skulle bli stopp påpekar Tomas. 

Båten är 21x4,60 meter, och därmed för stor för att fraktas på vägarna förklarar Magnus Lindelöf, som också är drivande i föreningen. 

I nuläget är det flera medlemmar som pendlar mellan Göteborg och Motala, för att få fart på skutan.

– Trots att det är en bit att åka till Göteborg så har det varit ett ganska stort gäng, ungefär tio stycken. Vi har några där som hjälper oss också, berättar Magnus. 

Att jobba med mekanik är inget nytt för gänget. Framförallt inte för Tomas som lagar ångbåtar till vardags i sin yrkesprofession. Han berättar att Strand är byggd i Bolinders verkstäder på Kungsholmen i Stockholm 1890.

– Maskin är original. Pannan är bytt 1902.

Varför vill ni ha den nu?

– Det var jag som kände att det skulle vara kul att ta hem båten igen, säger Tomas. 

Att bevara det gamla är också en drivkraft.

– Den är så pass mycket i original, det är det som är kul – det finns inte mycket kvar. Nu gäller det att rädda det som räddas kan. Farsan var först med att rädda Motala express. 

– Strand är ett historiskt monument som vi måste göra något med, säger Magnus, och berättar att de varit sugen på att ta sig an ångfartyget under flera år.

När båten väl är på plats i Motala igen så ska den direkt till torrdockan där restaureringsarbetet kommer att fortsätta.

– Då är det rolig om det kommer intresserade, både yngre och äldre, som kan vara med när vi skruvar på båten, säger Tomas Bergman. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!