Ett drygt tiotal ungdomar och gymnasister i Motala-Vadstena-området är nu så kallade sommarentreprenörer. En ferievariant av att driva företag enligt Ung Företagsamhet-modellen (UF).
– Ett av de bättre åren sedan vi började med sommarentreprenörer för 13 år sedan. Vi hade ett effektivt upplägg i år där vi lärare skötte rekryteringen. Vi är nära eleverna och ser vilka vi kan intressera, säger Sören Larsson, lärare i ekonomiska ämnen på Platengymnasiet.
Några av deltagarna drev UF-företag när de gick i ettan på gymnasiet och vill nu öppna ett nytt för sommaren. Eller så vill man testa på hur det är inför att eventuellt ingå i ett UF-företag under nästa läsår.
Jonatan Svensson, Borghamn, och Mohamed Mustafa i Motala, ser möjligheter att tjäna pengar på att öppna eget som trädgårdsskötare på respektive hemort. Samma tjänsteutbud alltså, men i två olika företag.
– Men vi ska samarbeta. Blir det mycket för den ene får den andre också hjälpa till där, säger Mohamed.
Vad är svårast med att starta företag?
– Det är väl det administrativa, med alla konton och så marknadsföringen. Det där med att klippa gräs och rensa ogräs blir det enkla, svarar Jonatan.
Ett startbidrag på 2 500 kronor utgår per deltagare för nödvändiga inköp. En affärsplan ska sedan skrivas och dagbok ska föras över hur verksamheten utvecklas. Och så förstås en slutredovisning. Blir det inte mycket av det hela, kan man bli återbetalningsskyldig ...
Tvillingsystrarna Nelly och Nora Thörngren ska tillsammans med Frida Elofsson göra verkstad av sitt stora fotbollsintresse. Trion, som numera återfinns i Linköpings FC:s 19-årslag, arrangerar i slutet av juli "Fotbollsveckan" på Borens idrottsplast för 9-12-åriga flickor.
– Vi vill öka intresset för fotboll bland tjejer och så tror vi att det blir roligt för dem som redan är med i lag att också få spela med dem från andra klubbar, säger Frida.
– Vi vill helt enkelt skapa fler träningstillfällen, inflikar Nora Thörngren.
– Det ska bli kul dela med sig av vad vi själva har lärt oss, säger syrran Nelly.
Lägerdeltagandet bygger på en anmälningsavgift. Utgifter finns sedan för mellanmål till deltagarna, men förhoppningsvis blir det lite "sommarjobbspengar" över.
Marknadsföringen sker via affischer och sociala medier.
Men ni är ju bara tre – vad händer om väldigt många vill vara med?
– Då får vi anställa, svarar Nelly Thörngren.