Unga företagare har produkt med lokala förtecken

Fyra unga företagare i Motala har tagit fram en produkt med tydlig lokal prägel. "En gebortspresent", säger Ellen Leinar.

De fyra i UF-företaget CityCard UF på Platengymnasiet i Motala spelar med företagets egen kortlek. Närmast i bild ses i grått Ellen Leinar (marknadsförare) och bredvid henne sitter Nora Malmgren (ekonomiansvarig). Mittemot Malmgren sitter Shannen Irakozé (ansvarig för design & layout) och bredvid henne ses vd:n Tuva Printzell.

De fyra i UF-företaget CityCard UF på Platengymnasiet i Motala spelar med företagets egen kortlek. Närmast i bild ses i grått Ellen Leinar (marknadsförare) och bredvid henne sitter Nora Malmgren (ekonomiansvarig). Mittemot Malmgren sitter Shannen Irakozé (ansvarig för design & layout) och bredvid henne ses vd:n Tuva Printzell.

Foto: David Wickström

Motala2024-02-16 16:19

Ellen Leinar går tillsammans med Nora Malmgren, Shannen Irakozé och Tuva Printzell ekonomiprogrammet med inriktning juridik på Platengymnasiet i Motala.

I företaget CityCard UF har de tagit fram en kortlek som skiljer sig från andra kortlekar genom motiven på de 52 korten. 

Alla i företaget är födda och uppvuxna här och vill uppmärksamma Motala med omnejd. Därför har korten foton på byggnader, platser och sevärdheter med mera från trakten. Bland annat kan man se Motalabron, Pariserviken, Borensbergs gästhamn och Vinnerstads kyrka. 

Korten innehåller också en kortfattad information om motiven. Kortleken är framförallt riktad till Motalabor men även till turister. Följaktligen är texten på korten på både svenska och engelska.

Eleverna säljer även kortlekarna till företag. Baksidorna på korten är då skräddarsydda.

– Det är samma kort men de får sin företagslogga här. Och de ser det väl lite som en gebortspresent till sina kunder och samarbetspartners, säger Ellen Leinar, marknadsföringsansvarig för CityCard UF. 

Fem-sex av bilderna har de tagit själva men många bilder kommer från hobbyfotografer som de fick kontakt med via en Facebookgrupp. Företaget fick förutom bilder positiv feedback från folk som såg deras inlägg redan innan själva kortleken fanns.

– Det kändes som en lättnad, säger vd:n Tuva Printzell om den positiva responsen.

Dagen efter att vi träffade dem medverkade de på en regional UF-mässa i Linköping. En annan mässa hägrar längre fram, Motala Expo. De har förhoppningar om att kanske få vara med på den eftersom de vill knyta kontakter med företagare.

– Då är det väldigt många företag från Motala som är där, påpekar Shannnen Irakozé, ansvarig för design och layout.

Kortleken säljs först och främst via just mässor. Ett Motalaföretag har tryckt upp 150 kortlekar åt eleverna. 

– Men totalt vad vi vet nu med förbeställningar och allting så kommer vi upp i 500 stycken, konstaterar ekonomiansvariga Nora Malmgren.

På frågan om vad som är svårast med att driva företag svarar Ellen Leinar att det kanske inte är det svåraste men alla fyra var väldigt bra vänner redan innan företagandet och att företagandet kan öka risken för att de hamnar i konflikter med varandra. 

När man träffar dem är det dock lätt att se att vänskapen består, sammanhållningen är mycket god. 

Tuva Printzell säger att det svåraste är:

– Att det tar lite längre tid att ha kontakt med leverantörer och så. Vilket är lärorikt för det hade inte vi räknat med först.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!