Unga företagare: "Det finns ingen trollstav"

De var två som blev tre. Tre unga killar som driver reklambyrå och som struntar i att andra ser ner på dem för att de är unga. Killarna på Reklam & Co vet vad som krävs och vilka råd de gärna ger andra unga som drömmer om eget företag.

Verner Norrbom, Felix Andersson och Oliver Atterflod driver företaget Reklam&Co, tre unga företagare som har goda råd att ge andra unga som är sugna på att starta eget.

Verner Norrbom, Felix Andersson och Oliver Atterflod driver företaget Reklam&Co, tre unga företagare som har goda råd att ge andra unga som är sugna på att starta eget.

Foto: Lillian Andersson

Motala2024-08-05 13:20

Allt började 2018 i ett litet rum på elva kvadrat.

– Då hade Felix pluggat klart på universitetet, så då var det dags, säger Oliver Atterflod.

Han och Felix Andersson hade pratat om att starta något tillsammans redan när de gick på gymnasiet. Och det blev Reklam & Co.

Idag är de tio anställda och omsättningen har ökat en bit i taget, trots både pandemi och konjunkturläge. In i företagsledningen har även Verner Norrbom klivit. Alla tre är fortfarande under 30 år.

Redan från början handlade det om att bygga från botten och ta det ett steg i taget.

– Vi tog lite av kunskapen vi hade och satte ihop ett koncept. Sen har vi utvecklat det under vägen och vi har utvecklats lika mycket som företaget, säger Felix.

Bland kunderna finns både små och stora företag liksom offentliga myndigheter. För killarna på Reklam & Co är storleken på kunden inte det viktiga utan samarbetet med dem.

– Vår bransch är nog ganska känd för att man jobbar på rekommendation. Vi jobbar mer aktivt med försäljning, säger Verner och förklarar vidare att samverkan mellan dem och kunden i många fall kan jämföras med att de är kundens marknadsavdelning.

Det innebär självklart ett stort ansvar för att kunden får det som ger resultat men också att samverkan fungerar på lång sikt.

– Vinsten för oss handlar om att resultatet blir som vi säger, tror och hoppas. Då kommer vi också för möjligheten att jobba ihop igen. Men sen finns det ingen quick fix, säger Verner.

undefined
Oliver Atterflod menar att det i mycket är hårt arbete men också prestigelöshet som gäller när man driver företag. "Alla kommer göra fel och då gäller det att tackla det man har gjort fel på rätt sätt och lära sig av det. Att våga ta nästa steg".

Men hur är det att vara ung och företagare i deras ögon. Oliver pekar nästan direkt på detta med sociala medier.

– Man visar en fasad, hur bra det är att driva företag. Det brukar ofta pratas om att jobba mindre och fakturera mer. Men det funkar inte riktigt på det sättet. Utan det finns många parametrar i det hela, säger han.

Verner är inne på att många styrs av snabba kickar.

– Vi blir mer dopaminstyrda, vi vill ha kickar direkt, vi vill ha belöning innan vi har gjort arbetet. Allting är vänt bak och fram lite grann. Moroten som företagare får inte vara att tjäna pengarna, det måste handla mer om att se möjligheterna i utmaningarna, säger han.

Oliver flikar in att det i mycket är hårt arbete men också prestigelöshet som gäller.

– Alla kommer göra fel och då gäller det att tackla det man har gjort fel på rätt sätt och lära sig av det. Att våga ta nästa steg.

För deras egen del har de fått ta en del skit, som de själva uttrycker det, just för att de är unga. Men själva har de lite struntat i att andra sett ner på dem på grund av deras ålder.

– Man måste bevisa att man kan leverera och att man är här för att stanna, säger Verner.

undefined
På frågan vilka råd de vill ge till andra unga som funderar på att starta eget säger Verner Norrbom direkt "Mentorer är något vi förespråkar. Rätt mentorer".

I en bransch som deras gäller det att hela tiden hänga med i utvecklingen. De har mestadels kunder i Sverige men allt som finns på Internet finns i hela världen.

– Vi jobbar ju med de stora plattformarna, som ägs av amerikanske bolag. Mycket styrs från USA och från EU, säger Oliver och menar att det gäller att hänga med och att anpassa verksamheten i takt med förändringarna.

– Sen gäller också att vara nyfiken på utvecklingen.

Spetskompetensen hittar man inte via Internet menar de utan det sitter i varje enskild person som jobbar aktivt. När de byggt upp sitt eget företag har det handlat om att hitta olika kompetenser och på det sättet bygga en helhet, där var och en är expert på sitt och att de tillsammans kan möta kundens behov.

– Och det är vår kompetens som kunden betalar för, säger Oliver.

Verner tror att branschen kommer att bli tuffare framöver, i takt med teknisk utveckling bland annat. 

– Då handlar det om att vi ligger i bräschen och använder den senaste tekniken, säger han och poängterar samtidigt vikten av att kunden vill ha ett välmående företag och att det då gäller att hitta en väg tillsammans.

undefined
"Vi tog lite av kunskapen vi hade och satte ihop ett koncept. Sen har vi utvecklat det under vägen och vi har utvecklats lika mycket som företaget, säger Felix Andersson.

Man skulle kunna tro att det är tre tidigare UF-företagare (Ung företagsamhet) som sitter i rummet. Men så är det inte säger de och skrattar. Men idag är de partners till UF och Verner sitter i den regionala styrelsen.

– Vi är partners för att vi vet hur viktigt det är, med företagande, och ju yngre man är desto bättre, säger Oliver.

– Genom UF förstår man också arbetsgivarens perspektiv, man får en förståelse för företagande, säger Felix.

Vad ger ni för råd?

– Mentorer är något vi förespråkar. Rätt mentorer, säger Verner och menar att de som tycker mest om en är kanske inte alltid de bästa.

– Vi är väldigt bra på att skydda våra nära och kära och det kan snarare göra att man stjälper. Det gäller att omge sig med de människor som gör att man kan tänka fritt, säger han.

– Man ska också våga misslyckas, säger Oliver

– Vad är det värsta som kan hända, säger Verner och de är överens om att fördelen med att starta företag som ung innebär oftast att man bara har sig själv att ha ansvar för. Vilket i sig är en fördel menar de.

– Det sägs att man ska göra en affärsplan och det är bra, men jag tror att många fastnar där. Man måste också arbeta aktivt, det blir svårt att veta om affärsplanen funkar eller inte om man inte testar, säger Oliver. 

– Skaffa kontaktnät, tänk på affärsplan och våga starta, det var lite så vi tänkte, säger Felix och tillägger att man ska strunta i alla ”gurusar på nätet som säljer kurser som ska ge 100 miljoner i omsättning”.

– Det finns ingen trollstav, säger Oliver.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!