De senaste åren har orden planprogram och detaljplan varit flitigt använda i Motala och det är lätt att tro att det är två ord med samma betydelse. Men så är inte fallet.
– Ett planprogram är ett förberedande för ett detaljplanearbete. I ett planprogram kikar man på lite mer övergripande ställningstaganden. Det pekar ut möjligheten inte det faktiska utfallet. Så när vi startar ett planarbete tar vi reda på vilka frågor vi har i området att undersöka, säger Sofia Edward, samordnare på kommunens plan- och byggenhet, vars uppgift nu är att ta fram ett planprogram för Kanalstråket.
Uppgiften är alltså att utreda vilka utmaningar som finns längs kanalen från genomfarten och hela vägen ner till Borenshult.
Vilka frågor har ni att ta ställning till?
– Strandskyddet kommer vara en av de frågor som vi behöver ta hänsyn till. Utöver det så har vi ett gäng riksintressen, bland annat rörligt friluftsliv. Vi har också Natura 2000-område som sträcker sig längs hela kanalen. Utöver det så är knäckfrågan för planprogrammet att hitta bra kopplingar och stråk mellan de olika målpunkterna, säger Sofia Edward.
Strandskyddet är något som utpekats som ett av de största hindren för uppförandet av Kanalstaden. Men de uppgifter som cirkulerat om att strandskyddet skulle vara utvidgat till 150 meter stämmer inte.
– Den hade det fram tills för ungefär tio år sedan. Men vi tog bort det när vi såg över det här utvidgade strandskyddet vid kanalerna. Så 100 meter upp från strandlinjen blir det en ny prövning av strandskyddet om man gör en ny detaljplan, säger Jan Persson, länsarkitekt på länsstyrelsen i Östergötland.
Frågan om strandskydd avgörs dock inte i planprogrammet utan först när en ny detaljplan ska tas fram. Men för att kunna upphäva strandskyddet måste det finnas särskilda skäl och att syftet med strandskyddet inte motverkas.
– Strandskyddets syfte bedöms inte påverkas då allmänhetens tillgång till strandområdet säkerställs genom att bibehålla det gröna stråket. Området kommer att utvecklas för rekreation och med förbättrad tillgänglighet för allmänheten jämfört med idag, säger Sofia Edward.
Som fortsätter:
– Men just nu är vi egentligen i en inledande fas där vi behöver undersöka och utreda innan vi vet hur de olika delarna ska tas i hänsyn och hur vi ska förhålla oss till dem i vidare planering.
Det som så här långt har gjorts är att det inletts en inventering av vilka växt- och djurarter som finns i området. Under hösten ska samma arbete göras med att kartlägga naturvärdena längs stråket. Utfallet av dem kommer inte vara klart förrän i början av 2024 och utöver det kommer en rad olika myndigheter behöva säga sitt innan planprogrammet slutligen kan presenteras.
– Vi har både en järnväg och en kanal att ta hänsyn till så det är många myndigheter utöver länsstyrelsen som blir engagerade i dialogen för det här planprogrammet. Utifrån det ska hinna föra dialog med dem innan vi går på samråd. Så jag tror att vi kanske är mot 2024-25 innan vi går för ett godkännande.
Kan det bli så att planprogrammet kommer fram till att projektet med Kanalstråket inte är genomförbart?
– Ambitionen är att vi ska ta fram ett planprogram som är genomförandeinriktat. Men ser vi att det finns tydliga signaler på att vi inte har förutsättningar för den exploatering som är tänkt så är det det man kommer fram till.