Nya tider kräver nya metoder. Därför kan Motala turistbyrå i hamnen komma att läggas ner. På Tillväxt Motala, som driver turistbyrån, sitter man och tittar på hur man ska jobba med turisminformationen i framtiden. Man kommer att digitalisera verksamheten och då behövs inte kontoret i hamnen, som har varit öppet året runt.
– Besöksservicen ses över och i den ingår vår fysiska byrån. Exakt hur det ska se ut är inte klart, men vi kommer att ha en annan typ av upplägg. Vi följer människornas beteende och har sett besöken har minskat, säger Joakim Ljungqvist.
– Vi håller oss ajour med tiden och det här är nödvändiga och bra initiativ.
Joakim Ljungqvist säger att servicen som sådan kommer att vara kvar även om turistbyrån inte kommer att vara det.
– Vi kommer att jobba tajtare med våra företagare. Ambitionen är att göra detta till något bättre, få ett smartare upplägg. Vi har tittat på hur andra kommuner har gjort, till exempel Helsingborg och vi vill ligga i framkant.