Inom loppet av två dagar har tre båtar råkat ut för det ökända Råssnäsgrundet utanför Motala, samma grund som år 2014 satte stopp för kanalbåten Juno. En av båtarna kunde själv köra loss, medan de andra vackert fick invänta Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motala.
– Motalaviken ser väldigt inbjudande och fin ut när man kommer från hamnen. Tittar man inte i sjökortet så är det lätt att missa hur farleden viker av, säger Håkan Andersson, uppsynsman.
Enligt Andersson, som jobbat med sjöräddning i snart 20 år, så har Råssnäsgrundet alltid varit en olycksdrabbad plats. Vissa år har varit lugnare, men periodvis går många båtar på grund.
– Det beror på hur information om grundet sprids. Oftast så är det förare som inte känner till det lokala som råkar illa ut, menar han.
Innebär det ovanligt låga vattenståndet i Vättern någon ökad risk?
– Inte direkt, även om det avgör hur lätt och tidigt man fastnar. Väljer man att fortsätta rakt fram när den utprickade farleden svänger så hamnar man på grundet oavsett vattenståndet.
Så vitt Andersson känner till så har ännu inga personskador uppstått i samband med att båtar hamnar på Råssnäsgrundet.
– Lyckligtvis, ska sägas. Men risken för personskador ska inte underskattas, om en större båt i hög fart kör på så kan skador uppstå.
Han berättar om ett förslag från Sjöfartsverket som förespråkar en tydligare utmarkering av grundet.
– Och det förslaget hejar Sjöräddningssällskapet Vadstena-Motala på.
Oavsett allvarsgrad på olyckor så medför grundet ibland problem för sjöräddarna.
– Det är mycket sten och beroende på var haveristen hamnat så kan det bli besvärligt att komma tillräckligt nära. I vissa fall går det bra, i vissa fall krävs två båtar eller att någon simmar över, förklarar Håkan Andersson.
Från Göta kanalbolags sida så finns det dock inga planer på att ytterligare markera ut Råssnäsgrundet.
– Sjökortet är korrekt och farleden är korrekt markerad. Sen så är det ett svårt område, därför är det jätteviktigt att man är extra vaken och noggrann, menar Roger Altsäter, vd.
Han drar paralleller till knepiga situationer som kan uppstå i biltrafiken.
– Kommer man med bil till en trixig rondell med folk och bilar så krävs att man är uppmärksam. Följer man de markeringar som finns så går det bra.