Hyresgäster reagerar på trasig hiss – kräver åtgärder

Hyresgäster till Platen har fått nog efter att deras hiss strulat i över ett års tid. "Jag är rädd för att gå ut", säger 91-åriga Ingegärd Ekholm.

De boende i Platens fastighet upprörs över att hissen ofta är ur funktion.

De boende i Platens fastighet upprörs över att hissen ofta är ur funktion.

Foto: Amanda Svanberg

Motala2022-07-27 19:22

I över ett års tid har hissen i hyreshuset som Kjell Månsson bor i återkommande varit trasig, och trots påtryckningar från både Kjell och andra hyresgästar fungerar den inte som den ska.

–Det känns inte som att de bryr sig om oss. Man vet aldrig om hissen kommer att gå när man kommer hem, säger Kjell Månsson och får medhåll från de andra hyresgästerna som samlats utanför huset i centrala Motala. 

–Den fungerade inte när jag skulle åka ner med min rullator, då fick jag hämta min krycka och gå ner för trapporna, säger Irene Karlström som bor på tredje våningen. 

Hyreshuset som ägs av bostadsstiftelsen Platen, är från sjuttiotalet och har cirka 50 lägenheter fördelade på åtta våningar – där majoriteten av de boende är äldre och barnfamiljer. 

– Hissreparatörerna som skickas hit löser bara den akuta situationen, men ofta går hissen sönder igen samma dag. Jag tänker främst på de äldre och barnfamiljerna som måste använda hissen för att kunna ta sig ut, säger Kjell Månsson. 

På åttonde våningen bor 91-åriga Ingegärd Ekholm, som även hon använder rullator. 

– Jag är rädd för att gå ut i fall hissen inte skulle fungera när jag kommer hem, och ännu värre – tänk om den fastnar när man är i hissen, säger Ingegärd Ekholm.  

På Platen konstaterar man att det varit problem under en tid och att det är två olika problem som uppstått.

– Vi har haft flera stopp på hissen, och enligt vår hissleverantör har det varit problem med ett kretskort som ska vara åtgärdat sedan några veckor tillbaka. Nu har vi däremot fått ett nytt problem och i förra veckan meddelade hissbolaget att det är ett annat kretskort som måste bytas. Men på grund av leveransproblem har de inte kunnat få det kretskortet, säger Ulf-Henrik Östlund, marknads- och kommunikationschef på Platen. 

Varför har det tagit så lång tid att åtgärda det första problemet?

– Som jag har uppfattat det har man de gånger hissen strulat gjort en felsökning och inte hittat vad felet beror på, men att det skulle vara ett år är jag osäker på.

Majoriteten av de boende är äldre och många vittnar om att de blir begränsade i sitt liv de vågar till exempel inte gå ut i rädsla för att hissen inte ska fungera när de kommer hem. Är det rimligt att man som hyresgäst ska känna så?

– Nej, det är det inte. Hissen ska fungera, punkt. Det är olyckligt när sådant här inträffar, säger Ulf-Henrik Östlund. 

Karta: GAMLA STAN
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!