I december förra året påbörjades urschaktningen i korsningen Metallvägen/Bispgatan/riksväg 50.
I februari började NCC konstruera de två broarna som blir stommen i den framtida cirkulationsplatsen över riksväg 50.
- Sådana här broar tar mellan fem och sex månader att bygga, säger Christer Jansson, blockchef på NCC.
Nu arbetar man med det som Christer Jansson benämner som motfyllen. Riksväg 50 kommer att gå under broarna och det är de anslutande ramperna (av- och påfarter från och till riksvägen) som nu börjar fyllas upp med morän.
- Närmast betongbroarna fyller vi med krossat berg och sedan bankar man med morän, förklarar Christer Jansson.
Efter semesterperioden, ungefär i mitten av augusti, tar arbetet med att gjuta stödmurar mellan broarna och längs med de östra ramperna vid.
Vid själva cirkulationsplatsen är riksvägen sänkt 3,5 meter. För att det inte ska bli för brant ska vägen sänkas hela 600 meter norrut, fram till Torvsättersgatan.
- Det kommer att bli besvärligt trafikmässigt när bilarna måste dela på körbanan väster om vajerräcket. Men det går inte att undvika provisoriska lösningar vid ett sådan här bygge.
Hela15 000 kubikmeter ska schaktas bort norr om Metallvägen, där den framtida vägbanan kommer att vara placerad något åt öster jämfört med i dag.
8 000 kommer att behövas till Trafikplats Metallvägen och resterande 7 000 kubikmeter massa ska till Dynudden för att fylla ut vägbanken mellan högbron och järnvägen.
Läs mer i tisdagens Corren.