Lalandias ersättare finns kanske i Amsterdam, bland 691 utställare på IAAPA Expo Europe, mässan för den med stora drömmar inom besöksnäringen.
– I uppdraget vi har från Motala kommun står det ganska tydligt att vi ska ha ett nationellt och internationellt nätverk för kommande investeringar i Motala, säger Nicklas Helander, vd på Tillväxt Motala, som är på plats med Sakis Karagias, företags- och etableringsansvarig på Tillväxt Motala.
Enligt upphandlingen ingår det i Tillväxt Motalas roll att hitta större aktörer för en åretrunt-besöksanläggning i Varamon såväl som leverantörer med potential att höja stadskärnan. Och IAAPA Expo verkar fylla just det syftet.
– Första dagen överträffade våra förväntningar. Väldigt snabbt på mässan fick vi kontakt med både aktörer som är intresserade av det stora, och de som är intresserade av centrum och kanalen, berättar Helander.
Det är för tidigt i processen för att gå in på närmare detaljer, menar Helander, men på evenemangets hemsida finns alla utställare listade och det går att få en bild av vilka möjligheter som finns för gamla folkets park-området i Varamon.
Om Lalandia-planerna saknas finns fler badjättar med enorma rutchkanor och porlande pooler. För bittra vintrar finns enorma inomhuslekparker med interaktiva spel, äventyrsrum och studsmattor, klassiska arkadspel, moderniserade bowlingbanor och racing simulatorer. Självklart finns flera varianter av virtual reality och får du inte nog av att se solen sjunka i horisonten om kvällarna kan utsikten utökas genom klättring, linbaneåk och flygning i vindtunnlar. Genom parkområdet kan miniversioner av klassiska ånglok eller moderna snabbtåg tuffa. Det skulle också gå att åka med fartfyllda karuseller, som historieberättande berg- och dalbanor eller snurrande tefat. Allt presenteras på mässan.
I höst kommer också en ny chans för Tillväxt Motala. I november går flyget till Orlando, USA, för IAAPAs original med uppåt 1 200 utställare.
– Där finns flera av jättedrakarna, som Walt Disney World Resort, och det är flera där som letar åretrunt-anläggningar, säger Helander.
Tillväxt Motala har besökt mässor tidigare år och Helander menar att det är ett vanligt uppdrag.
Varför letar ni utomlands?
– Utifrån den dignitet som politiken vill ha, likt Lalandia, är det europeiska eller internationella aktörer som har den typen av muskler. Men vi för dialoger nationellt också och flera av de leverantörerna finns på mässan, förklarar Helander.
Finns det risker med att söka utomlands?
– Jag vet inte om vi resonerar på ett sådant perspektiv, utan vill hitta det som är bäst för Motala. Vi har lärt oss saker i Lalandia-processen som ingår i vår research om vi går vidare med aktörer.
Med politikens sikte mot något i stil med Lalandia är alternativen begränsade och uppdelningar kan komma att ske. Helander berättar att de har flera parallella processer i gång.
– Flera röster vill ha camping på området och skulle vi hitta aktörer för camping då kollar vi på det med, men politiken vill ha något större. Vi tittar på vad som finns och vad som kommer nytt till besöksnäringen.
Helander kan inte ge någon konkret siffra för kostnaden för bolagets utlandsresor men beskriver att de ingår i Tillväxt Motalas upphandling med kommunen.
– Det är vår vanliga verksamhet, och ingenting utöver uppdraget. Vi tar vanligt flyg, sover på ett prisvärt hotell en bit från centrum och åker kollektivt.