År 2016 omsatte hela centrumhandeln i Motala ungefär 800 miljoner kronor. Jämfört med år 2015 är det en tillväxt på 2,3 procent. Detta framgår i den senaste rapport om svenskt cityklimat som WSP och Fastighetsägarna tagit fram.
–Det är en positiv tillväxt, men den är svag och ligger en bit under Sverigesnittet som landar på 3,8 procent, berättar Margareta Hagman, marknadsansvarig på Tillväxt Motala.
Rapporten uppskattar centrums omsättning utifrån ett flertal verksamhetsformer. Förutom olika handlare så ingår även restaurangnäring, boenden och övrig service.
– I Sverigesnittet så ingår också storstäder som Stockholm, vilket man ska ha i åtanke när man tolkar resultatet, betonar Hagman.
Samtidigt så visar statistiken på tydliga trender, både lokalt och nationellt. Medan mat och fik tenderar att gå bra har butiker i kategorin sällanköp en svårare situation.
– De utmaningar som finns i Motala är inte unika. All handel befinner sig mitt i en stor förändring.
Ett av Tillväxt Motalas viktigaste uppgifter ligger i att sammanställa de olika viljor som finns i både centrum och i Bråstorp. Genom att erbjuda ett gemensamt forum blir det lättare att föra fram de viktigaste frågorna till kommunen.
– Och det är något som vi lyckats med. Det finns en stor kämparglöd och vilja bland Motalas näringsidkare. Är vi bara samlade så har vi en bra grund för att tackla de utmaningar som finns.
Handlare har uttryckt ett missnöje vad gäller kommunens respons. Är det något du känner igen?
– Ja, den bilden känner jag igen och det är såklart tråkigt. Jag upplever att kommunen är villiga att föra dialog men förstår samtidigt handlarna som saknar de konkreta åtgärder man efterlyser. Kanske kan olika tidsperspektiv ställa till det. Projekt som rör stora förändringar i infrastrukturen tar lång tid, medan handlare med all rätta måste förhålla sig till dagskassan.
Förutom att agera mellanhand så stöttar Tillväxt Motala också projekt i syfte att aktivera centrum, exempelvis genom evenemang eller marknadsföring. År 2018 genomfördes dubbelt så många insatser jämfört med i fjol.
– Det är något vi gör tillsammans med centrumhandlare och fastighetsägare.
För att öka tillväxten i framtiden så är det just att locka besökare som krävs, fortsätter Hagman.
– Med ett brett utbud och fyllda lokaler blir centrum attraktivt. Sen är det inte bara klassiska verksamheter som behövs i centrum, det finns andra typer av service som också drar folk.
LÄS MER: Så kan hopplösheten i centrum botas
LÄS MER: "Kommunen vill inte lyssna på oss"