Världshälsoorganisationen (WHO) räknar med att 220 miljoner människor med synfel bor i utvecklingsländer och att merparten av dem inte har råd att köpa egna glasögon. Detta är ett stort bekymmer, anser optikerkedjan Synoptik samt hjälporganisationerna "Optiker utan gränser" och "Vision for all" som vill försöka råda bot på problemet. Den 25 mars i år kommer de därför att resa till Peru för att dela ut tusentals glasögon till personer som är i behov av detta.
Sigrid Kenell bor i Motala, men jobbar till vardags som butikschef för Synoptiks butik i Linköping. Hon är en av tolv optiker och assistenter som kommer att resa iväg på denna biståndsresa.
– Vi kommer att vara där i drygt två veckor och då ska vi besöka tre orter i landet under den tiden. Det kommer att bli ett hårt jobb för vi ska dela ut mellan 3 500 till 4 000 glasögon, säger Sigrid och fortsätter:
– Där kan vi ju få träffa människor som knappt har mat för dagen. Då är det ju inte heller realistiskt att tro att de ska kunna köpa helt nya glasögon. Så vi vet ju att vi gör stor skillnad för många.
Under hela förra året samlades drygt 82 000 glasögon in via Synoptiks samtliga butiker i landet. Samtliga tvättade och sorterade efter styrka.
– Till Peru kommer vi att ha med oss 36 banankartonger som är helt knökfullamed glasögon, säger Sigrid Kenell.
Detta blir även Sigrids första biståndsresa. Nervositeten börjar så sakteliga göra sig påmind, menar hon.
– Det känns lite pirrigt. Men även spännande. Vi får se om jag får blodad tand och vill göra detta fler gånger. Egentligen kostar det ju rätt så lite i egen insats. Detta är trots allt en förhållandevis enkel grej att göra.
En annan anledning till att Sigrid valde att ansöka om att få resa iväg på denna resa var att hon, med egna ögon, ville se vart de insamlade brillorna tar vägen i praktiken.
– Det finns en nyfikenhet i att se vart allt det vi samlar in faktiskt tar vägen. Då kan man också säga till kunderna att man vet att de glasögon de lämnar in verkligen kommer till nytta och blir använda. Det blir konkret och verklighetsförankrat på ett helt annat sätt, säger hon.
– För butikens skull tror jag även att det kan innebära att man blir mer trovärdig. Då kan man ju förklara att man faktiskt vet att det vi samlar in går till någonting bra.