Den lokala företagsamheten ger Motala kommuns näringslivspolitik det samlade omdömet 3,2 på en sexgradig skala. Snittet för Sveriges kommuner ligger på 3,4.
– I förhållande till sitt eget omdöme för 2017 för har dock Motala förbättrat sig med 0,1 i betyg, men det är frågan om en tiondel påverkar rankingen så mycket, säger Sofia Sjögren, regionchef för Svenskt Näringsliv i Östergötland.
Den slutliga rankinglistan presenteras i september, men redan nu redogörs det för hur företagen har betygsatt näringslivsklimatet i sina kommuner. Under måndagen presenterade Sofia Sjöström Motalas svar under en lunchsammankomst hos Tillväxt Motala.
Enkäten gick ut under januari-mars. Lokalt responerade 217 företag med fler än en anställd vilket gav en svarsfrekvens på 62 procent. Bra i förhållande till riket som hamnade på 49 procent.
Bland svaren kan vi saxa att kommunens tjänstemän utgör näringslivets största kontaktyta medan intresset är lågt för att söka information via hemsidan motala.se. Vidare att byggföretagen varit mest angelägna att svara, att IT-företagen är den mest nöjda branschen medan jord- och skogsbruket är den mest missnöjda (å andra sidan utgör den ingen stor svarsgrupp).
På frågan vad som är viktigast för näringslivet i umgänget med kommunen blir svaret att vinna en "större förståelse". Utanför undersökningen ställs samma fråga till politiker, men där tror man att näringslivet främst efterfrågar "snabbare handläggning".
Trots att Motala kommun senast hamnade på den undre halvan i när näringslivsklimatet rankades lyfts ändå Motala nationellt fram som ett föredöme i ansträngningarna att bli bättre.
– Här jobbas det aktivit med frågorna. Inte minst inom skolan där Motala haft framgångar med UF-företag. Annars kan vi komma till kommuner där det sitter någon politiker och tycker att allt är bra som det är, säger Sofia Sjöström.
Motalas utvecklingschef Jan Holmberg hakar på och berättar att kommunen nu ska ta ett större grepp om upphandlingar för att göra dem mer tillgängliga för den lokala marknaden. Det planeras också snabbutbildningar kring livsmedelshantering, bygglov, detaljplaner och alkoholtillstånd.
– Det här är områden där det är väldigt vanligt med frågor. Vi ska dessutom se över vår företagssida på webben och för att nå ut behöver vi hela tiden berätta om allt det vi gör, säger Jan Holmberg.