Svaret: Regionen glömmer hur Motalaborna åker norrut

Regionen har sett över sin framtida trafikförsörjning, men Motala tycker att förbindelsen norrut mot Örebro glöms bort.

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser på den framtida tillgången på kollektivtrafik i länet.

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser på den framtida tillgången på kollektivtrafik i länet.

Foto: Adam Ihse/TT

Motala2020-06-23 20:00

Region Östergötland har tagit fram för hur man ser på den framtida tillgången på kollektivtrafik i länet. Tidsperspektivet sträcker sig till år 2030 och förslaget är nu ute på remiss hos bland annat kommunerna.

I Motala har kommunstyrelsen gått igenom planen och har då en del synpunkter, framför allt gällande kommunikationerna norrut.

– I planen finns ett stort fokus på kommunikationerna norrut mot Stockholm, men inte särskilt mycket om kommunikationerna mot Örebro. Men om vi från Motala ska åka norrut så går ju de flesta tågen via Hallsberg och inte Linköping. Det perspektivet glöms bort, säger kommunalråd Annelie Almérus (M).

I kommunens svar påtalar man än en gång att man önskar ett tågstopp i Godegård.

– Det är ett påpekande som vi får göra återkommande, säger Annelie Almérus.

Hur har ni upplevt responsens när ni lyft de här frågorna?

– Vi känner att vi behöver påpeka det här om och om igen. Våra kommunikationer norrut glöms lite bort och är inte så prioriterad, säger Annelie Almérus och fortsätter:

– Det vi kan göra är att fortsätta att tydligt påtala vilka positiva effekter som vi ser av en förbättrad förbindelse norrut och ett tågstopp i Godegård.

Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd, menar att frågan nu handlar om framtiden för kollektivtrafiken och inte om den exakta trafikeringen av tåg. Den diskussionen har dock regionen nyligen behandlat i sin målbild för 2040.

– Dokumentet om kollektivtrafikförsörjningen gäller till 2030, men sedan har vi också tittat på ett längre perspektiv för tågtrafiken när Ostlänken är på plats. Där ser vi nu för första gången potentialen för utökat utbud mot Hallsberg och Örebro i och med dubbelspåret. Det anser vi kan motivera trafik omkring minst en gång i timmen, säger hon.

Något tågstopp i Godegård tror man dock inte på.

– Ur ett regionalt perspektiv är underlaget för litet, säger hon.

Kommunen anser att ni har för stort fokus på Stockholmsförbindelsen via Linköping/Norrköping. Är det så?

– Vi ser en stark koppling mot Stockholm eftersom vi ser den största arbetspendlingen där, säger Julie Tran.

För Motalaborna går ju pendlingen till Stockholm via Hallsberg. Har ni med det?

– Jag är inte så insatt i det exakta restalet, men en förbättrad förbindelse Motala-Hallsberg gynnar ju dem. Fast då skulle inte ett extra stopp i Godegård gynna dem eftersom restiden förlängs, säger hon.

Karta: Godegård
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!