Stora problem med Motalamasten

"Det går ut signaler från masten, så det är inte dött, men kunder har problem de inte borde ha", säger Niklas Vange, kommunikatör på Teracom.

Foto:

Motala2017-09-08 12:22

Teracom genomförde under tisdagen en omfattande frekvensomläggning i det digitala marknätet för att frigöra det så kallade 700 MHz-bandet i enlighet med ett regeringsbeslut. Det har inte gått smärtfritt i Motala.

– Det är många som har kontaktat oss om att de har störningar i sändningarna och vi felsöker. Det här har högsta prio, säger Niklas Vange.

Det är inte "svart i rutan" utan kvalitén på den utsända signalen som har problem.

– Det berör dem som riktat sina mottagare direkt mot masten. För det behöver man nästan fri sikt. Antalet berörda är svårt att bedöma, men det är runt Motala-trakten.

Tekniker jobbar med masten och ute på fältet finns mätbilar som mäter signaler. I samband med kanalomläggningen gör Teracom även en enkätundersökning för att få veta om den varit lyckad. Vilket det alltså inte verkar ha varit för många.

– Vi har sedan i tisdags hittat ett konstaterat fel som vi åtgärdat, men problem kvarstår.

Det är fredag, om ni inte lyckas hitta problemet, får man då vänta till måndag?

– Nej, nej, nej. Vi går inte hem klockan 17, felsökningen pågår hela helgen om det så behövs. Det här en stor sändare, vi gör allt vi kan, säger Niklas Vange.

– Normalt försöker vi göra felsökningar då det drabbar så få som möjligt. Först nattetid och i andra hand dagtid när inte så många tittar på TV. Men nu är vi ett läge där vi även kommer att arbeta på kvällstid, då väldigt många tittar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!