Under mÄndagsmorgonen bytte Motalas kollektivtrafik skepnad nÀr glÀnsande bussar drivna pÄ el rullade ut i sÄvÀl stadstrafik som trafik pÄ landsbygden.
â Det hĂ€r blir ett rejĂ€lt lyft för de som vĂ€ljer att Ă„ka kollektivt, sĂ€ger Mark Henriksson (M), kommunalrĂ„d i Motala kommun.
Elias Georges (S), oppositionsrÄd i Motala kommun, hÄller med:
â Förhoppningsvis ökar det resandet med kollektivtrafiken.
Magnus Flogbro Àr en av chaufförerna bakom de moderna instrumentbrÀdorna.
â Jag har inte hunnit bekanta mig jĂ€ttemycket med elbussarna, men jag har kört mindre turer i Mjölby och Ădeshög. Det Ă€r bekvĂ€mt och har fungerat bra sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt, ljudlöst.
Tystnaden kan göra miljön lugnare, men samtidigt blir det svĂ„rare att upptĂ€cka ankommande bussar. Jimmy Johansson, trafikchef pĂ„ Ăstgötatrafiken, tror dock inte att det behöver innebĂ€ra ett problem:
â De Ă€r mycket tystare men det blir ett visst ljud nĂ€r bussarna rör sig. SĂ„ jag tror inte att det ska vara ett problem att man inte uppfattar att bussen kommer.
â Ja, det sitter en liten högtalare utanpĂ„ bussen som gör ett visst ljud. Sedan har vi utrustat de hĂ€r bussarna med sĂ„ kallad spĂ„rvagnsplinga, sĂ„ man kan snĂ€lltuta, förklarar Marcus Landenmark, trafikomrĂ„deschef för Connect.
Finns det andra risker med att byta till trafik med elbussar?
â Det Ă€r en bransch och en teknik som Ă€r under stark utveckling. Det hĂ€r kommer byggas med hĂ€nsyn till de sĂ€kerhetskrav som finns naturligtvis. Skulle det vara sĂ„ att det Ă€r nĂ„gonting som intrĂ€ffar sĂ„ har vi andra depĂ„er ocksĂ„ som har mycket nytt, sĂ€ger Jimmy Johansson.
Mark Henriksson (M) trycker pÄ att riskerna ska ses ur ett större perspektiv.
â Vi befinner oss i en osĂ€ker omvĂ€rld. Men om elnĂ€tet skulle angripas sĂ„ tĂ€nker jag att vi har mĂ„nga andra problem inom mĂ„nga sektorer, kommunala som regionala.
Det tar cirka sex timmar att ladda upp Motalas samtliga elbussar frÄn tomt till fullt, och dÀrefter berÀknas de kunna köra mellan 30 och 40 mil, beroende pÄ bland annat temperatur och passagerarantal.
Hur ofta behöver de laddas?
â En till tvĂ„ gĂ„nger per dygn rĂ€knar vi med, beroende pĂ„ hur lĂ„ngt de kör, svarar Marcus Landenmark.
Ăr det nĂ„gon förĂ€ndring frĂ„n tidigare bussar?
â Om du utgĂ„r frĂ„n traditionella bussar sĂ„ behöver de ju ocksĂ„ tankas varje dag. Det som Ă€r bra hĂ€r Ă€r att du kan anpassa laddningen till nĂ€r pĂ„ dygnet det Ă€r billigare med el, sĂ€ger Marcus Landenmark.
Ett bussbatteris livstid berÀknas vara Ätta till tio Är.