– Vi följer planen med all byggnation och håller på att få in varor varje dag, säger Helene och fortsätter:
– Den största biten som suttit i bakhuvudet är om vi kommer att få el.
Problemet har varit att kabeln varit restnoterad. Men nu kan elen inom kort dras in i byggnaden och ledbelysning och bygglampor plockas bort.
Den nya matmarknaden får en säljyta på 1 100 kvadratmeter.
– Vi tycker att vi är ganska perfekta i storlek. Vi har ett bra sortiment, men kan även skapa en butik med kundutrymme. Det får inte bli klaustrofobiskt, framhåller Thomas.
Paret har under arbetets gång med att forma sin nya butik gjort en närområdeskoll, för att kunna överblicka den kommande kundkretsen.
– Vi sätter sortimentet efter vad vi tror, sedan får vi garanterat göra förändringar när vi öppnar. Det är kunden som styr, säger han.
Hur tänker ni kring att öppna matbutik i en lågkonjunktur?
– Kan vi bara ställa in rätt sortiment med rätt prisbild ska det här gå bra, säger Thomas.
Av tidigare erfarenhet, förklarar paret, är inte livsmedelsbranschen hårdast drabbad under en lågkonjunktur. Äta behöver alla göra, däremot kan det ske förändringar i efterfrågan på olika livsmedel.
Paret Samuelssons barn, Paulina och Elias, kommer också att ingå i det nya företaget, som startar med 20 personer.
– Vi slimmar organisationen lite mer än vi tänkt och får jobba hårdare, säger Thomas Samuelsson, som på sikt kan se fler anställda.
Invigningen äger rum den 16 november.