Tillväxt Motala laddar inför nästa supermässa

Tillväxt Motala förbereder sig för ännu en resa i jakt på det nya Lalandia. Denna gång till en dubbelt så stor mässa i Orlando.

Enligt Nicklas Helander, VD för Tillväxt Motala, har dialogen fortsatt med de aktörer de fick kontakt med på mässan i Amsterdam, och via dem har de fått nya kontakter. Dock finns det ännu inga uppdateringar om vilka dessa kan vara eller om de kommer att vilja etablera sig i Motala.

Enligt Nicklas Helander, VD för Tillväxt Motala, har dialogen fortsatt med de aktörer de fick kontakt med på mässan i Amsterdam, och via dem har de fått nya kontakter. Dock finns det ännu inga uppdateringar om vilka dessa kan vara eller om de kommer att vilja etablera sig i Motala.

Foto: Lillian Andersson

Motala2024-10-27 16:00

En månad har gått sedan Tillväxt Motala besökte nöjesparksmässan i Amsterdam och med sig fick de ett flertal kontakter intresserade av etablering i Motala, och kanske framför allt i Varamon. Dialogerna fortsätter med dessa utan några överenskommelser ännu, men snart kommer en ny chans: I november håller samma arrangörer, IAAPA, en nästan dubbelt så stor mässa med 1200 utställare i Orlando.

– Det är ju samma typ av mässa men lite större företag och mer internationell närvaro om jag förstått det rätt i det. Vi kommer ju räkna med att göra samma jobb, sedan får vi se. Det kanske kommer nya grejer på den här som vi inte har sett innan på något sätt, berättar Nicklas Helander, VD för Tillväxt Motala. 

undefined
Enligt Nicklas Helander, VD för Tillväxt Motala, har dialogen fortsatt med de aktörer de fick kontakt med på mässan i Amsterdam, och via dem har de fått nya kontakter. Dock finns det ännu inga uppdateringar om vilka dessa kan vara eller om de kommer att vilja etablera sig i Motala.

Redan nu har förarbetet börjat. Informationsmaterialet uppdateras, och utställarlistan skannas. 

– Vi tittar vilka som är extra intressanta för att om de gör som de gjorde på den förra mässan så kommer det snart släppas en app för mässan.

Appen kom strax innan mässan och det var först då Tillväxt Motala insåg dess användbarhet. Nu är de mer förberedda.

– Vi räknar med att det är ungefär tio till tolv företag som vi kommer vara lite extra intresserade av som vi ska söka upp. Där gör vi en större bakgrundskoll. Hur går det för dem rent ekonomiskt? Och visar de intresse av att bygga nya anläggningar?

undefined
Tillväxt Motala marknadsför Motala med hjälp av bland annat boardingkort och informationsfilm.
undefined
Tillväxt Motalas VD Nicklas Helander och Företags- och etableringsansvarige Sakis Karagias marknadsförde Motala och Varamon på mässan i Amsterdam.

Den gigantiska mässan är uppdelad utefter olika teman, vilket Helander menar kommer vara vill hjälp när de fyra dagarna ska planeras. 

– Vi kommer titta så vi ser var allting är. Och då kan det också vara att vissa delar som inte är intressant för oss att gå på. Vi måste kunna välja bort lite delar. 

Helander säger dock också:

– Vi ska försöka hinna igenom allting i alla fall en gång och titta. Vi vill ju få ut så mycket som möjligt, så även om vi har tänkt att det inte är prio så kan vi ju hitta något som man inte vet att man letat efter.

undefined
Tillväxt Motala besökta nöjesparksmässan IAAPA Expo Europe i Amsterdam, i september. Där var det 700 utställare. I november begär det av till IAAPA Expo i Orlando, med 1200 utställare.

Kommer ni leta efter samma saker nu som förra gången?

– Jo det tror jag man kan säga. Det är ju fortfarande med prio för de ytorna som Varamon som vi åker dit. Vi kan också hitta andra som vi tar kontakt med, eller visar för fastighetsägare och så också. Eller som kan vara intressant om vi hamnar i en pusseldel liksom.

Med pusseldel menar Helander om de inte får till kontrakt med en ny aktör i Lalandia-dignitet och istället "pusslar" ihop något till gamla Folkets Parkområdet.

undefined
En av prioriteringarna när Tillväxt Motala reser utomlands är att marknadsföra Varamon. De hoppas hitta något nytt i samma dignitet som Lalandia, alternativt flera mindre aktörer som de kan pussla samman.

– Det ska bli jättespännande. Vi får se vad vi får med oss därifrån. Vi tänker och hoppas att den här mässan blir lika bra eller i den bästa världar än bättre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!