Slut med spontanresor för skolbarn utanför centrum

Östgötatrafikens kraftiga prishöjning på resor för förskolor och fritidshem påverkar skolor utanför centrum negativt. Pedagoger i Motala menar att verksamheterna inte får samma möjligheter att följa läroplanen.

Monica Hellgren, Ingela Jansson, Petra Battaini och Ewa Westerdahl upptäckte plötsligt att förutsättningarna att kunna resa med kollektivtrafiken ändrats.

Monica Hellgren, Ingela Jansson, Petra Battaini och Ewa Westerdahl upptäckte plötsligt att förutsättningarna att kunna resa med kollektivtrafiken ändrats.

Foto: Rita Furbring

Motala2022-01-14 06:00

– Det känns tråkigt och hämmande, säger fritidslärare Petra Battaini på Karlslunds skola.

Pedagoger i Motala har skrivit till kommunen för att belysa problemet. Tidigare kunde både fritidshem och förskolor åka kollektivt med det så kallade “klasskortet” i samband med utflykter och andra aktiviteter. Kortet uppges ha kostat omkring 1 000 kronor för ett helt läsår. Det gjorde det möjligt för barn och personal att ofta utforska närområden och därmed även följa läroplanens olika mål.

– Vi använde det ett par dagar i veckan för att åka till lekparker, isstadion, bibliotek och museer, säger fritidsledare Ewa Westerdahl.

undefined
Att kunna utforska andra områden i kommunen anser fritidsledare Ewa Westerdahl är viktigt för barnen.

Då kortet gällde över hela länet, mellan klockan 8.15-16 på vardagarna, gjordes också längre resor till Mjölby och Linköping.

– Barnen fick lära sig om samhället, hur man tar sig mellan olika platser, säger Petra Battaini.

Men i samband med pandemins start upphörde utflykterna. När man i höstas ville återuppta dem visade det sig att det tidigare klasskortet inte fanns kvar. Istället hade Östgötatrafiken infört en ny kulturbiljett. Det innebär att varje enskild resa nu kostar 500 kronor. Enligt pedagogerna spelar det ingen roll om det är 5 eller 30 elever som åker, priset är detsamma.

Någon information om förändringen har skolan inte fått.

Det har också införts en slags kontantbiljett, men då måste man veta exakt hur många barn som ska följa med och inte sällan sker ändringar i sista stund. Det gör biljetten krånglig, eftersom det inte går att få tillbaka några pengar, menar personalen.

undefined
Tidigare har det varit både billigt och smidigt för personal och barn på Karlslunds skola att åka med kollektivtrafiken.

De framhåller vidare att Karlslunds skola inte har någon egen idrottshall. Fritids har därför åkt buss till andra skolor för att utnyttja deras salar.

– Vi ska erbjuda barnen olika aktiviteter, men det är inte lätt att genomföra det nu, säger Ewa Westerdahl.

– Skolor som ligger i ytterområden kommer inte ha en chans att kunna ta sig in till centrum. De har heller inte större budget än skolorna centralt, som redan har nära till olika aktiviteter, säger fritidsledare Ingela Jansson.

Sannolikt måste spontanresorna väljas bort. 

– Det känns omöjligt att lägga 500 kronor till Stadsparken, fortsätter Ingela Jansson.

Vilket ansvar tycker ni att Motala kommun har?

– Att de se över om man kan göra ett avtal med bussbolagen om ett subventionerat kort, säger Ewa Westerdahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!