Det är måndag eftermiddag och en strid ström av bilar passerar på Balderstigen. Magnus Schenström som bor i huset intill förklarar att det vanligtvis är ganska lugnt på gatan, men att många som hämtar sina barn på den närliggande skolan passerar just där.
– Jag bara väntar på att någon åker igenom, säger han.
På ena sidan av vägen står bilar parkerade. Alldeles intill däcket på en av dem visar sig ett knytnävsstort hål i asfalten. Magnus Schenström har med sig sin cirka 150 centimeter långa pinne och petar ned den i hålet.
– Ja det är väl en meter djupt ungefär.
På andra sidan vägen har ett betydligt större hål bildats precis intill kanten på asfalten.
– Här får jag ned hela pinnen, och når inte ens botten, säger han och fiskar snabbt upp pinnen.
– Hur ser det ut under asfalten? Det vet vi ju inte. Men kommunen kunde ju visa lite intresse när man anmäler sånt här. För går det igenom ett hjul här blir bilen hängande och slår sönder framvagnen, säger han och nickar mot de parkerade bilarna.
Han beskriver uppgivet hur han gjort en anmälan i kommunens växel för cirka en vecka sedan, men att han ännu inte fått någon återkoppling eller information om att hans anmälan nått fram.
– De har ju en samhällsfunktion, och så sitter de och låser in sig. Om de bara kunde komma ut med en kon så ingen kör ned i hålet, så kan de sedan göra jobbet när de vill. Men jag vill prata med de ansvariga direkt, säger Magnus Schenström.
Hugo Andersson är enhetschef på gata och parkenheten menar att det är svårt att ta emot anmälningar direkt till enheten.
– Vi har egentligen inte de personella resurserna att kunna ta emot de här personliga samtalen. För det är många potthål som anmäls in varje vecka. Så att då är tanken att servicecenter ska ta emot och sen ta det vidare, säger Hugo Andersson.
– Sen har jag full förståelse att det kanske inte gör det varje gång. Och det gör ju inte saken bättre för då kanske man börjar felanmäla så att vi har både dubbletter och tripletter av samma skada. Det bästa vore om vi kunde ta det direkt. Men den möjligheten har vi inte alltid.
Borde man inte kunna förvänta sig ett svar som anmälare?
– Jo, där borde vi bli bättre på att kommunicera, så att det inte upplevs som att det inte händer någonting när man ringer och felanmäler. Sedan kan nog svaret i så fall bli att vi inte kan ta det just nu.
Hur prioriterar ni bland anmälningarna?
– Det blir ju från fall till fall. Pengarna räcker inte riktigt till allt vi skulle vilja göra. Sedan är det även så att om vi har en plan att se över en gata inom ett till fem år, då gör man en tillfällig lösning. Men om planerna för gatan ligger längre bort gör man en ordentligare lagning som ska stå sig.
Hugo Andersson tillägger även att det är mycket som kan påverka en lagning, både vädret men också användningen av gatan.
– Är det en mindre trafikerad gata så hamnar den kanske inte högst upp på priolistan. Men är det en av de stora genomfartsvägarna så bör det ju åtgärdas snabbare.
– Jag har full förståelse att hålen oroar de som bor där. Vi får följa upp och se så att det inte växer och blir större.