Kunskapsskolan får kritik: "Ingen kan svära sig fri"

Kunskapsskolan i Motala fyller till hösten ett år. Skolinspektionens tillsyn efter första verksamhetsåret visar på flera brister kopplade till elevfrånvaro, rutiner kring elevstöd, betygssättning och ordningsstörningar.

Kunskapsskolan i Motala har fått kritik på flera områden av Skolinspektionen.

Kunskapsskolan i Motala har fått kritik på flera områden av Skolinspektionen.

Foto: Anton Rimstedt

Motala2024-08-02 12:38

Markus Brunfelt är grundskolechef för Kunskapsskolan i Sverige och är den med högsta ansvaret för skolan i Motala. Hans uppfattning är att kritiken gäller sådant som många nya skolor brottas med: att få till rutiner, kommunikation och dokumentation.

– Det hade varit värre om kritiken hade handlat om själva undervisningen. Det allra mesta som Skolinspektionen anmärker på har vi ett pågående arbete kring. Med det sagt så tar vi såklart detta på största allvar och ska åtgärda det enligt det föreläggande vi nu har fått, säger han.

Skolans rektor, Anna Cervin, välkomnar granskningen.

– Jag ser Skolinspektionens tillsyn som ett bra stöd när vi fortsätter bygga upp vår verksamhet. Nu har vi svart på vitt vad vi behöver göra bättre, säger hon.

Kunskapsskolan i Motala är en friskola som drivs av Kunskapsskolan i Sverige AB. Efter första året i Motala har skolan nu granskats av Skolinspektionen och får kritik på flera områden. Det handlar i första hand om bristande rutiner kring utredningar av elevers frånvaro och brist på anmälningar om behov av så kallat särskilt stöd, det stöd som elever, som riskerar underkänt, ska få.

undefined
Markus Brunfelt, grundskolechef på Kunskapsskolan Sverige.

Angående frånvaron säger skollagen att om en elev återkommande eller i längre perioder är borta från skolan ska rektorn se till att frånvaron utreds. Av intervjuer med elevhälsans representanter framgår det att det inte alltid görs för alla elever med oroande frånvaro.

– Vi är redan nu mer på banan med detta, men det är också mycket förebyggande arbete som behöver göras innan själva utredningen, och det är inget man gör på några dagar. När vi startade i augusti stod vi helt tomma utan dokumentation från tidigare skolor, säger Anna Cervin. 

undefined
Kunskapsskolan i Motala har fått kritik på flera områden av Skolinspektionen.

Både Markus Brunfelt och Anna Cervin beskriver en utbredd frånvaro som ett problem och som en del av förklaringen till att utredningar och dokumentation inte har utförts i den utsträckning som Skolinspektionen kräver.

Enligt Markus Brunfelt får nystartade skolor ofta "ärva" hög frånvaro.

– Det är ofta elever som är missnöjda med nuvarande skolsituation som söker sig till nystartade skolor, och då följer ofta en frånvaroproblematik med till den nya skolan. Det första man måste göra är att bygga relationer med eleverna och få dem att känna en samhörighet med skolan. Men det här ska vi skärpa till, säger han.

Och hur ska det konkret gå till?

– Vi har en central elevhälsa med hög kompetens och stödet ges på olika nivåer. Rektor får stöd genom kompetensutveckling, likaså elevhälsoteamets olika professioner, bland annat genom nätverk för specialpedagoger och kuratorer där fortbildning, gemensamma rutiner och stöd till dokumentation ingår.

– Ungdomars mående är komplext. Det handlar om hur vi ska stötta elever som ska tillbaka till skolan från olika situationer, säger Markus Brunfelt.

undefined
Snart fylls återigen skollokalerna på gamla Luxorområdet av elever och lärare.

Det andra området där myndigheten kräver åtgärder handlar om brister i skolans arbete med att anmäla elever till rektorn för utredning av extra stöd för att klara godkänt betyg. Det handlar dock inte i första hand om att elever inte får stöd, även om det enligt Skolinspektionen finns enstaka fall där elever med risk för underkänt betyg faller mellan stolarna.

– Det här handlar nästan uteslutande om rutiner och kommunikationsvägar. Jag säger inte att det är så i alla fall, men ofta finns det en stolthet hos lärare att lösa problem själv. Vi måste se till att det också anmäls och rapporteras till rektorn, säger Markus Brunfelt.

Och vad har man som rektor för ansvar i det här?

– Vi behöver jobba vidare med att stärka och kommunicera våra rutiner. Det är mitt ansvar att förmedla rutiner till personalen och få in det i ett system. Jag kommer kommunicera allting igen nu i augusti. Det handlar om att repetera tills rutinerna sitter, säger Anna Cervin.

Så här säger Markus Brunfelt om Anna Cervins ansvar för att rutiner efterlevs.

– Rektorn är ytterst ansvarig för om rutiner brister. Det kan ingen svära sig fri ifrån. Jag som chef för Kunskapsskolans rektorer har det största av förtroende för Anna. Hon har gjort ett jättebra jobb första året.

undefined
Snart kommer eleverna på Kunskapsskolan tillbaka för läsår nummer två i Motala.

Skolinspektionen har också anmärkningar på flera områden. En del handlar om brister i arbetet med att utreda elever som vid upprepade tillfällen stör ordningen. Av utredningen framkommer att skolan inte har specifika utredningar för ordningsstörande beteende. Vid intervjuer med elever, lärare och elevhälsans representanter framkommer att studieron inte är tillfredsställande på skolan.

– I höstas fick vi jobba stenhårt med ordningen då det var rätt svajigt första terminen. Efter jul lugnade det ner sig en hel del och under våren har vi börjat få till rutiner kring hur vi handskas med ordningsstörningar. Självklart tar vi till oss av Skolinspektionens anmärkning även här och till hösten ska dessa rutiner kring utredning av ordningsstörning vara på plats, säger Anna Cervin.

undefined
Skolinspektionen kommer med en rad synpunkter gällande Kunskapsskolan i Motala.

Även betygssättningen berörs av Skolinspektionen. De reagerar på att en obehörig lärare ensam signerat betygen i matematik för elever i årskurserna 7 och 8 höstterminen 2023. Till Skolinspektionen förklarar rektor Anna Cervin att en legitimerad lärare i själva verket sambedömde med den obehöriga undervisande läraren vid betygsättningen, men att läraren av någon anledning inte signerade betygskatalogen. Till MVT säger Anna Cervin:

– Här handlar det om den mänskliga faktorn. En miss helt enkelt. Det är bara beklagligt då de faktiskt har suttit tillsammans.

Hon fortsätter:

– Det har inte hänt tidigare och ska inte hända igen.

Markus Brunfelt:

– Det är beklagligt när saker missas på grund av den mänskliga faktorn. Här har det skett ett misstag.

Men ett misstag måste väl vara ett misstag för mycket, och det här med brister i dokumentation är ju ändå återkommande i Skolinspektionens tillsyn, om än på olika områden?

– Ja, absolut. Vi nöjer oss inte. Skolinspektionen har gjort rimliga nedslag och det finns områden där rutinerna ännu inte sitter.

Hur ser ni på framtiden för Kunskapsskolan i Motala?

– Vi kommer att prioritera Motala tills allt detta är åtgärdat. Jag har en otrolig tilltro till Motala och vi har haft ett bra första år, men saker kan bli bättre, det är tydligt. Sedan är det så att generellt granskas friskolorna mer, men jag ser det som att det är till vår fördel då vi får mer hjälp med vad som behöver täppas till. Vi strävar efter perfektion, avslutar Markus Brunfelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!