Sju matställen måste åtgärda brister

"Nytt år, nya inspektioner". Sju verksamheter i Motala måste åtgärda sina avvikelser mot livsmedelslagstiftningen.

Bilden är en arkivbild och har inget med artikeln att göra.

Bilden är en arkivbild och har inget med artikeln att göra.

Foto: Pär Fredin

Motala2017-02-28 16:00

Sedan den 30 januari 2017 så har ovanligt många livsmedelsinspektioner utförts i Motala kommun. Totalt har sju förelägganden om att åtgärda avvikelser delats ut till allt från kommunala verksamheter till restauranger. Dålig information till kunderna, bristande städning och obefintligt lyse på personaltoaletten är exempel på brister som kommit till kännedom. Enligt Therese Holmberg, miljö- och hälsoskyddsinspektör, så handlar det dock inte om en utbredd och plötslig försämring.

– Nytt år, nya inspektioner. Det kommer en del nyregistreringar under året och vi försöker besöka dem så fort som möjligt, därför brukar första månaderna bli mer intensiva, förklarar hon.

Mängden rapporter till trots så är Motala kommuns verksamheter generellt sett bra på att hantera livsmedel. Majoriteten av avvikelserna blir åtgärdade i tid till Miljö- och hälsoskyddsenhetens återbesök.

– I det stora hela så är verksamheterna väldigt duktiga. Att en verksamhet tvingas stänga på grund av brister händer väldigt sällan, kanske någon gång om året bara, säger Therese Holmberg.

Vilka är de vanligast förekommande bristerna?

– Det är väldigt varierande, men rengöring och information ut mot kund hör till det vanliga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!