Strömbron i Borensberg är en sträcka som används av allt från semesteråkare och vardagspendlare till kollektivtrafik och tunga industriella fordon. Trots det saknas ordentlig skyltning när man kommer söderifrån till bron. Sedan 2010 har föreningen Framtid Borensberg arbetat med trafiksituationen som ett problem som måste åtgärdas.
– Det har länge varit såhär. Bron saknar skyltning och är för smal för den belastning som den utsätts för. Vid möte så måste bilarna köra in på gångbanan, säger Yngve Folkesson som är ordförande i Framtid Borensberg.
Framtid Borensberg etablerades 2008 och är en förening som är till för att "Stärka demokratin och förkorta avståndet mellan kommunen och befolkningen", enligt deras verksamhetsplan.
Att skyltning saknas söderifrån menar Folkesson leder till att cyklisterna hamnar på fel sida av vägen. För att åtgärda problemet vill föreningen göra en utredning av trafiksituationen med Trafikverket, som ansvarar för sträckan, och kommunen för att sedan bredda bron med tre meter.
– Problemet ligger i att vi inte får förändra utseendet för mycket på bron. Och att det kostar mycket förstås, men det utgör en säkerhetsrisk annars. Dyrt men måste ske helt enkelt, säger Christer Svenstedt som sitter i föreningens styrelse.
Föreningen vill även göra en utredning tillsammans med Trafikverket, kommunen och Göta kanalbolag eftersom Borensbergs kanalbro finns på samma sträcka. En utredning som innefattar bland annat trafikmätningar i området.
– Vi har möten med kommunen två gånger om året men det har varit dåligt med återkoppling både därifrån och från trafikverket, det blir svårt när så många parter ska samspela, säger Yngve Folkesson.
Borensberg är även en populär semesterort och varje år dras många besökare till den lilla staden, vilket leder till mer trafik.
– Trafiken överlag är rätt rörig här men Strömbron är absolut värst. När det är broöppning borta vid kanalbron blir det kaotiskt, säger Folkesson.
Claes Wennerqvist är projektledare vid Trafikverket.
– Vi är medvetna om att det är ett problem, men i och med brons kulturhistoria och att stenpållarna den står på är designade som isbrytare så får vi inte bygga ut den. Vad gäller skyltningen så är det ett problem vi måste se över. Vi har årliga möten med Motala kommun där det får tas upp, säger han.