Så vill Motala kommun förändra kollektivtrafiken

Mer kollektivtrafik på landsbygden och utbyggda turer i stan. Motala kommunen har flera idéer när nu Östgötatrafiken ska se över bussarna i området.

Kommunalråd Annelie Almérus (M) tycker att busstrafiken kan utvecklas i Motala kommun.

Kommunalråd Annelie Almérus (M) tycker att busstrafiken kan utvecklas i Motala kommun.

Foto: Sofia Axelsson, Anders Törnström

Motala2021-03-02 18:00

Östgötatrafiken ska se över kollektivtrafiken i Motala kommun och vill ha en dialog med kommunen. Men kommunen vill gärna ta stöd av grannkommunerna.

– Vi vill förbättra förbindelserna för landsbygden och där önskar vi att kommunerna kan stödja varandra. Vi vet att Östgötatrafikens hållning är att linjerna inte får vara olönsamma, men vi delar inte riktigt den bilden. Vi ser också att andra värden behöver vägas in, säger Motalas kommunalråd Annelie Almérus (M).

Hon tar Godegård som exempel. Där menar kommunen att ett tågstopp kan bli en morot som får fler att flytta dit. Östgötatrafiken däremot vill att det ska finnas ett resandeunderlag för att det ska bli ett tågstopp.

– Där har vi olika synsätt, men vi tycker att man kan jobba mer proaktivt, säger kommunalråd Kenneth Söderman (L).

Även stadstrafiken bör enligt kommunen ses över. De saknar exempelvis en stadsbuss till Dynudden och Södra Freberga.

– Områdena där har växt sedan förra översynen och ny byggs också nya bostäder på Södra stranden. Det är rimligt att titta på behoven åt det hållet, säger Kenneth Söderman.

Även Varamon är ett område på önskelistan.

– Med tanke på planerna på idrottscenter och Lalandia så behöver det finnas med om man ska ha ett tioårsperspektiv, säger Annelie Almérus.

Att Östgötatrafiken vill vara försiktiga med utökningar med tanke på corona är inte ett argument som man helt köper.

– Man får inte utnyttja det som ett skäl, säger Annelie Almérus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!