Vi frågade elever och lärare på en Motalaskola.
När elever på Platengymnasiet får frågan om de brukar känna sig morgontrötta svarar teknikeleven Alexander Willerton direkt:
– Ja, innan koffein!
Lovisa Jonsson, som studerar natur, säger att hon är morgontrött till och från.
– Det beror på lite när man har lagt sig. Men oftast när man har kommit till skolan är man inte trött längre.
Wilma Karlsson går Vård - och omsorg och håller med.
– Det är ungefär samma här. Det beror på när jag har gått och lagt mig. Det är lite tufft att komma upp vissa dagar.
Vi träffar även Melisa Filipovic, lärare i samhällskunskap, historia och kriminologi samt Anna Wik, lärare i samhällskunskap, religion och teater. På frågan om de rent allmänt märker att elever är morgontrötta svarar Wik:
– Jag tror att det är lite mänskligt att man är lite morgontrött sådär och att man har lite olika lång startsträcka.
Anna Wik anser att morgonlektioner är de bästa lektionerna.
– Första och andra passet, då är eleverna som mest med och vakna.
Melisa Filipovic har haft många morgonlektioner i år och förra året.
– Och jag tycker att det har funkat bra. Det är som Anna säger, det tar lite tid att för eleverna att vakna till och då lägger man upp lektionerna på ett annat sätt. Man kanske inte kör en genomgång direkt utan man märker av gruppen. Men jag håller med, jag tycker det är de mest effektiva lektionerna. Det är där eleverna är produktiva och kan jobba.
När vi kommer in på förslaget om senare skolstart på morgonen och att det skulle innebära att man slutar skoldagen en timme senare säger Willerton att han tror att det bara skulle göra att alla var uppe en timme senare på kvällen.
– Man vill ha ett antal timmar av fritid innan man går och lägger sig.
Lovisa Jonsson tror också att eleverna skulle känna att de kan vara uppe lite längre.
– Så sömnen kommer ändå att vara lika lång.
Wilma Karlsson lyfter fram något annat:
– Om man ska ha lektioner sent på eftermiddagarna är det väldigt jobbigt för oss som redan går till fyra om dagarna att gå till klockan fem.
Forskaren Torbjörn Åkerstedt säger att ett motargument till senare skolstart kunde vara att lärare skulle kunna få svårt att få ihop allt med sina egna barns skoltider.
– Vi har ett väldigt flexibelt yrke både när vi jobbar och vi har förtroendetid som vi tar ut tio timmar i veckan. Den lägger vi ibland på kvällar och sådär. Det är så läraryrket funkar, säger Melisa Filipovic.
– Jag tror att lärarkåren skulle känna att behöva vara här och ha lektion till fem, att det kan vara en omställning också som gör att man själv blir tröttare på kvällen.
Hon påpekar också att man kan ha barn som behöver hämtas och även hur det skulle fungera med pendling.
Men, säger Anna Wik, man har olika preferenser.
– Och det finns säkert de lärare som skulle tycka att det känns bra att börja lite senare och jobba lite längre. Man kanske har barn som är utflugna.
Hon fortsätter:
– Men min känsla är att generellt skulle det nog vara ett ganska stort motstånd till att börja med. För även om vi kommer sluta klockan fem har man ju efterarbete.
Då vi frågar eleverna om de märker att klasskompisar är morgontrötta svarar Lovisa Jonsson:
– Ja, det är alltid nån som är trött. Men det kommer det alltid att vara oavsett om man börjar klockan åtta eller nio. Det är alltid någon som kommer vara uppe lite för sent.