Så snabb är kommunen

Tillgängligheten kan bli bättre. Men de allra flesta är nöjda med kommunens bemötande när de väl får svar via telefon eller e-post.

Motala kommun ligger under riksgenomsnittet när det gäller svarstid på enklare frågor via e-post och telefon.

Motala kommun ligger under riksgenomsnittet när det gäller svarstid på enklare frågor via e-post och telefon.

Foto: Berit Roald

Motala2016-04-04 12:50

I Motala kommuns årsredovisning för 2015 presenteras en mätning av kommunens förmåga att svara snabbt och ge ett bra bemötande när medborgare hör av sig. Den visar att 68 procent av medborgarna fick svar inom två arbetsdagar på en enkel fråga som skickades via e-post till kommunens centrala e-postadress. Jämförelsevis är medelvärdet för hela landet 84 procent.

För de som ringer kommunen för att få svar på en enkel fråga får 43 procent svar direkt, att jämföra med 46 procent i riket.

Däremot uppger 83 procent att de får ett gott bemötande när de kontaktar kommunen. Också det är dock något sämre än riksgenomsnittet på 94 procent.

– Vi har mycket att jobba med och vi har ett åtgärdspaket för hur vi ska bli bättre på det här, säger kommunstyrelsens ordförande Camilla Egberth (S).

I februari var också både politiker och tjänstemän på ett studiebesök i Örebro för att kolla in deras servicecenter.

– Där har de en ingång, ett nummer till kommunen när man ringer. Deras siffror hade ökat markant utifrån det arbetssätt som de har nu. Det är någonting som vi tittar på för att försöka hitta vår modell i kommunen, för att skapa ett servicecenter, säger Camilla Egberth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!