Så ska Motalaborna lättare nå bygglovsenheten

Bygglovsenheten i Motala kommun vill göra det enklare för sina kunder att komma i kontakt med verksamheten. Förändringar införs redan den 17 maj.

"Vi behöver öka enkelheten i att komma i kontakt med oss", säger Sani Muric, enhetschef för plan- och bygg på Motala kommun.

"Vi behöver öka enkelheten i att komma i kontakt med oss", säger Sani Muric, enhetschef för plan- och bygg på Motala kommun.

Foto: Motala kommun/MVT arkiv

Motala2021-05-12 10:00

I dag har enheten telefontider fyra dagar i veckan, två timmar och 45 minuter per dag - uppdelat på förmiddags- och en eftermiddagstid. Det innebär enligt Sani Muric, enhetschef för plan- och bygg, att kunder ofta blir sittande i kö under dessa tider. Det är något som kommunen vill komma ifrån.

– Vi behöver öka enkelheten i att komma i kontakt med oss, säger han.

Motalaborna kan, från och med nästa måndag, skicka in frågor rörande sina ärenden via ett formulär. Därefter väntas de få svar via e-post. 

En annan ny funktion som införs samtidigt är att man kan ringa till enheten mellan klockan 07 och 10 på vardagar och därefter bli kontaktad av en handläggare.

Enligt Sani Muric är målsättningen att Motalaborna ska få återkoppling redan samma dag, eller senast dagen därpå. 

Är det här ett behov ni sett växa fram?

– Ja det tycker jag. Dels för att underlätta kundkontakten och smidigheten i den, och för vår egen effektivitet.

Enligt Muric kommer kundernas frågeställningar kunna sorteras på ett nytt sätt genom förändringen. Det kommer också innebära att rätt person på enheten kan ta kontakt med respektive kund - och dessutom vara uppdaterad på ärendet, framhåller han.

Förändringen förväntas fylla ytterligare syften.

– Under pandemitider blir det här ett mer flexibelt sätt för oss att hålla koll på vad som kommit in och inte, säger enhetschefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!